مقاله های خودرو

دیسک و صفحه بکوبم یا نه ؟

دیسک و صفحه بکوبم یا نه ؟

دیسک و صفحه بکوبم یا نه ؟

کوبیدن لنت کلاچ  روی صفحه کلاچ از دیدگاه مکانیک سیار :   این کار هیچ مانعی ندارد بشرطی که مواردی که در زیر ذکر میکنم  توسط فنی کار و تعمیر کار یا لنت کوب بررسی شود

  1. فنرهای دیسک لق نشده و کاملا فیکس سر جایشان قرار گرفته باشند .
  2. اسکلت یا آهن صفحه   تحت تاثیر حرارت،از قبل سرخ نشده باشد ( یا به اصطلاح تعمیرکارها :آب آهن کشیده نشده باشد )
  3. دیسک کلاچ هم سالم باشد : یعنی سطح نشیمنگاه صفحه کاملا صیقلی و مسطح باشد ، شاخکهای پشت دیسک همگی هم تراز باشند و نشمینگاه بلبرینگ کلاچ روی شاخکها کاملا سالم و بدون ساییدگی و هرگونه خوردگی باشد .
  4. بلبرینگ کلاچ زیر دست بیصدا و روان باشد ، در صورت نیاز نظافت و گیریسکاری شود
  5. آخرین مورد در صورتی که سه مورد بالا بررسی و تایید شد صفحه کوبیده شده روی سندان فلایویل با دیسک مورد نظر تحت فشار مجاز قرار گرفته و میزان خلاصی صفحه بین دیسک و فلایویل  قبل نصب بر روی خودرو بررسی و بعد از اطمینان نصب شود . اما طبق تجربه بیش از دو دهه کار تعمیرات خودرو توسط مکانیک سیار  وحید چنانچه از نظر مالی مشکلی ندارید حتما از کیت کلاچ نو و آکبند با برندهای معتبر داخلی یا خارجی استفاده کنید.

دیسک و صفحه بکوبم یا نه ؟

 کلاچ حرکت چرخشی یک شفت را به شفت دیگر انتقال داده و به عبارتی رابط بین جعبه دنده و موتور است و توان موتور را به جعبه دنده و بعد به چرخ ها منتقل می کند , دیسک و صفحه یکی از پر مصرف ترین قطعات به کار رفته در سیستم کلاچ خودرو است که درهر خودرو دنده ای وجود داشته و از مهمترین اجزای مصرفی در اتومبیل های دنده ای به شمار می آید نبود آن باعث جانرفتن دنده و عدم حرکت آن می شود , اما دیسک و صفحه هم عمر مفید خود را دارد , کلاچ ترمز های پی در پی در خیابان های شهری باعث کم شدن عمر این محصول می شوند , یک کیت کلاچ خوب باید عمری بین ۵۰ تا ۷۰ هزار کیلومتر داشته باشد , اگر هنوز در خودروی شما به لرزه نیافتده است با تعویض و یا کوبیدن لنت می توان مجدد از آن استفاده نمود اگر از خود بپرسید دیسک و صفحه بکوبم یا نه ؟ باید گفت این کار مزایا و معایب خود را دارد . برای خدمات تعویض دیسک صفحه در محل توسط مکانیک سیار با ما تماس بگیرید و یا همراه ما باشید با  :

  • علایم خرابی دیسک و صفحه
  • دیسک و صفحه بکوبم یا نه ؟
  • لنت کوبی چیست ؟
  • قیمت تعویض دیسک و صفحه کلاچ
  • راهنمای خرید بهترین دیسک و صفحه

علایم خرابی دیسک و صفحه

  • مشکل در عوض کردن دنده
  • لیز خوردن کلاچ
  • صداهای غیر معمولی
  • پدال کلاچ لرزان
  • سفت بودن پدال
  • استشمام بوی سوختگی

دیسک و صفحه بکوبم یا نه ؟

در صورتی که از خود می پرسید دیسک و صفحه بکوبم یا نه ؟ باید در ابتدا مزایا و معایب کوبیدن دیسک و صفحه را بررسی نمایید .

مهم ترین مزیت کوبیدن دیسک و صفحه یا همان لنت کوبی  مقرون به صرفه بودن آن می باشد لنت کوبی نسبت به قیمت قیمت دیسک و صفحه های نو قیمت پایین تری دارد, اما این امر در ابتدا مقرون به صرفه به نظر می رسد و بعد ها خسارات زیادی را به ماشین وارد کند ,حتی اگر  بهترین دیسک و صفحه با لنت کوبی را انجام داد کمتر از یک سال مجددا نیاز به تعویض لنت یا لنت کوبی خواهید داشت از جمله معایب لنت کوبی می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • فرسایش دیسک و لرزش آن
  • خراب شدن خورشیدی و خراب شدن گیربکس
  • صدمه به گیربکس به دلیل عدم دقت کافی در لنت کوبی , استفاده از لنت های نامرغوب و گرمای بیش از حد در سیستم کلاچ که می تواند به بلبرینگ ها و واشرهای گیربکس آسیب رساند .
  • کاهش قدرت و شتاب به دلیل عدم تعادل لنت ها و کیفیت پایین لنت کوبی
  • افزایش مصرف سوخت به دلیل لغزش و نقص در عملکرد کلاچ
  • هزینه تعمیرات بالا
امداد باتری همه روزه در تهران

لنت کوبی چیست ؟

لنت کوبی روشی است که در ابتدا , گیربکس را از خودرو جدا و نیز دیسک و صفحه کلاچ هم از هم جدا و لنت های قدیمی از روی صفحه برداشته می شوند و قطعه مورد نظر را به خوبی تمیز و توسط یک چسب حرارتی ماده اصطکاکی جدیدی ایجاد می کنند که قدرت اصطکاک صفحه و دیسک را بالا می برد و دیسک و صفحه مجدد مونتاژ می شود  اما این ماده عمر زیادی ندارد و مهمترین معایب آن همین پایین بودن طول عمر آن  و درست کار نکردن آن است , و در جواب اینکه دیسک و صفحه بکوبم یا نه ؟ باید گفت تعویض و جایگزین کردن این قطعه بهتر از لنت کوبی است ودر تعویض آن لنت با کیفیت را انتخاب کنید .

قیمت  تعویض دیسک و صفحه کلاچ

 قیمت دیسک و صفحه کلاچ و تعویض آن به نوع محصول و برند تولید کننده همچنین نوع ماشین بستگی دارد به عنوان مثال هزینه تعویض صفحه کلاچ پراید در سال ۱۴۰۲ به طور میانگین بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان و اجرت تعویض دیسک و صفحه ال ۹۰ ساندرو و.. ۳.۲ تا ۵.۵ میلیون تومان است .

راهنمای خرید بهترین دیسک و صفحه

برای خرید دیسک و صفحه در ابتدا اینکه چه نوع دیسک و صفحه ای را می خواهید مشخص کنید همچنین اینکه مشخص کنید که کلاچ سفت می خواهید یا نرم , بهتر است این محصول را از برندهای معتبر که کیفیت بالایی دارند خریداری کنید از برندهای معتبر دیسک و صفحه می توان به والئو , لوک , عظام , سکو , دایکن , کورمن و… اشاره کرد .

تعویض تخصصی روغن خودرو در محل

2 نظر در “دیسک و صفحه بکوبم یا نه ؟

  1. اسفندیار شکرالهی گفت:

    بسیار عالی بود ممنون

  2. ناشناس گفت:

    نه نکوبید چکاریه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *