مقاله های خودرو

علت بالا رفتن آمپر آب در سربالایی چیست ؟

علت بالا رفتن آمپر آب در سربالایی

علت بالا رفتن آمپر در سربالایی چیست ؟

گاهی اوقات در حین رانندگی متوجه میشویم که آمپر آب خط وسط را رد میکند و چراغ آمپر آب نیز روشن میشود که نشان دهنده حالت طبیعی دمای آب نیست . این معضل برای هر راننده ای حد اقل یک بار پیش آمده است  و طبیعتا  بسته به تجربه خود با خودرو رفتار میکنیم . گاهی اوقات به جای ترس از علت بالا رفتن آمپر در سربالایی  ، با یک  توقف و استراحت ساده  دمای موتور را به حالت اولیه برمیگردانیم . گاها به حرکت خود ادامه میدهیم و اطمینان داریم که با عملکرد فن دمای خودرو بازمیگردد ، اما بعضی وقت ها این عمل مشکل ساز شده و ممکن است موتور ماشین در خطر جدی قرار گیرد . مکانیک سیار وحید تجربیات خود را در خصوص دمای ماشین و علت بالا رفتن آمپر در سربالایی  در اختیار شما خواهد گذاشت . همراه ما باشید با  علت بالا رفتن آمپر آب در سربالایی  و یک راهکار فوق العاده

خدمات مکانیک سیار در ۷ روز هفته

۶ دلیل افزایش دمای ماشین در سربالایی

  1. رانندگی طولانی مدت در سربالایی
  2. کم بودن آب رادیاتور و ضد یخ
  3. عمل نکردن صحیح فن ها
  4. مسدود شدن مجاری آب
  5. مشکل واشر سرسیلند
  6. خراب بودن واتر پمپ

 ۱.رانندگی طولانی در سربالایی

اگر برای طولانی مدت  در سربالایی رانندگی کنیم طبیعتا  با بالا رفتن آمپر آب  در سربالایی مواجه خواهیم شد . مثلا اگر ترافیک تونل توحید را تجربه کرده باشید و مجبور باشید بدون توقف  اما با سرعت کم رانندگی کنید و از شدت گرمای داخل تونل کولر بگیرید آمپر دمای خط وسط را تجربه خواهید کرد .  اگر در این شرایط گیر کردید  :

  • تلاش کنید کمتر از کولر استفاده کنید چرا که  هوای ورودی از دمای بالایی برخوردار بوده و آمپر آب مجددا بالا میرود
  • مسافت خود را با خودرو جلویی بیشتر کنید تا تعداد گرفتن و رها کردن پدال کمتر شود
  • در صورتی که آمپر آب در سربالایی بالا رفت به لاین یک بروید و در صورت لزوم روی خط اضطراری توقف کوتاهی داشته باشید

 ۲.کم بودن آب رادیاتور

اگر آب رادیاتور کم باشد و یا از ضد یخ (که قابلیت ضد جوش را نیز دارد ) استفده نشده باشد طبیعتا همین امر علت بالا رفتن آمپر آب  در سربالایی خواهد شد . در این مواقع سعی کنید  :

  • همیشه یک ظرف ۳ یا ۴ لیتری آب رادیاتور  زاپاس داشته باشید
  • اگر موتور ماشین پژو است توقفی کوتاه داشته و موتور را هواگیری کنید چرا که مطمئنا هوا  میگیرد
  • در صورت نداشتن آب رادیاتور آب معدنی یا آب جوشانده شده میتوانید استفاده کنید تا با مشکل بالا رفتن آمپر آب  در سربالایی مواجه نشوید .
هزینه تعویض  سیار روغن ماشین چنده ؟

 ۳. عمل نکردن فن

زمانی که سنسور دمای موتور سیگنال بدهد  رله ها یا  دیگر سیستم اتوماتیک دما عمل کرده و فن روشن میشود . اگر فن به موقع روشن نشود و یا به درستی  کار نکند طبیعتا میتواند علت بالا رفتن آمپر آب  در سربالایی شود و قابل انکار نیست . برای این کار سعی کنید  :

  • در سربالایی ها بیشتر توقف کنید تا فشار زیادی روی موتور  وارد نشود
  • سریعا خود را به مکانیکی یا باتری سازی برسانید تا مشکل رفع شود
  • در صورتی که  با بالا رفتن آمپر آب  در سربالایی خط وسط را رد کرد  و به سمت خط آخر رفت ماشین را متوقف کنید ولی خاموش نکنید و در حالی که  ماشین روشن است آب روی رادیاتور بریزید تا کمی  آمپر پایین بیاید و سپس با دستمال با نهایت دقت درب رادیاتور را باز کنید و آب به رادیاتور اضافه کنید .

 ۴. مسدود شدن مجاری و ترموستات

مسدود شدن لوله ها و ترموستات  نیز از مهمترین علت بالا رفتن آمپر آب  در سربالایی میباشد . این مورد به ندرت پیش می آید اما بهرحال باید  آن را در نظر داشت . اما در خصوص ترموستات بارها تجربه این مشکل را در خدمات مکانیک سیار داشته ایم   . ترموستات معمولا باید سالیانه یک بار تعویض شود .  باز نکردن ترموستات موجب باقی ماندن دمای بالای آب در فضای موتور میشود  و مثلا در سربالایی ها که فشار بیشتری روی موتور است  بسته ماندن ترموستات میتواند خود علت بالا رفتن آمپر آب در سربالایی شود  . این مورد نیاز به سرویس دوره ای و سرویس قبل از سفر دارد  و قبل از اینکه هزینه های بالایی را متحمل شوید به فکر آن باشید .

 ۵. مشکل واشر سرسیلندر

مشکلی که به سادگی راننده نمیتواند تشخیص دهد ، سوختن واشر سرسیلندر نه تنها علت بالا رفتن آمپر آب در سربالایی بلکه در زاویه متعادل مسیر نیز مشکل ساز است .

۶. خراب بودن واتر پمپ

جریان لازم برای گردش آب در مجاری باید ایجاد شود . اگر واتر پمپ خراب شده یا بد کار کند نمیتواند میزان جریان لازم آب را به محفظه برساند و در نتیجه خود علت بالا رفتن آمپر آب در سربالایی خواهد شد  و با افزایش آمپر آب مواجه میشوید .

دنبال رادیاتور سازی سیار هستید  ؟

پیشگیری از بالا رفتن آمپر آب در سربالایی

یکی از خدمات مکانیک سیار  سرویس های دوره ای ماشین شماست . شما میتوانید با یک سرویس ماهانه یا فصلی از مشکلاتی چون افزایش دما ، افزایش مصرف سوخت ، افزایش استهلاک  و دیگر هزینه های سنگین موتوری و جلوبندی تا حد قابل توجهی پیشگیری کنید . گزینه هایی که در خصوص علت بالا رفتن آمپر آب در سربالایی مرور کردید همگی با یک سرویس دوره ای رفع  میشوند و مشکل ساز نخواهند بود . برای دریافت مکانیک سیار و سرویس دوره ای ماشین  در تهران با ما تماس بگیرید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *