مقاله های خودرو

علت سفت شدن کلاچ ماشین

علت سفت شدن کلاچ ماشین

علت سفت شدن کلاچ ماشین

کلاچ یکی از مهم ترین اجزای سیستم انتقال نیرو است که نیروی چرخشی را از میل لنگ دریافت و به سمت چرخ ها هدایت می کند به وسیله کلاچ انتقال نیرو و توقف یا شروع حرکت کنترل می شود بنا براین ضمن انتقال حرکت از یک شفت به شفت دیگر انتقال نیرو را مدیریت می کند بنابراین وظیفه کلاچ تعویض دنده قطع ارتباط موتور با گیربکس یا خلاص کردن ماشین و وصل کردن موتور و گیربکس و برقراری امکان انتقال نیرو بین آنها است اما یکی از مشکلاتی که خودروهای دنده دستی با آن مواجه هستند سفت شدن کلاچ است , علت سفت شدن کلاچ ماشین می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که در ادامه به آنها می پردازیم . خدمات مکانیکی سیار با اعزام مکانیک در محل ارائه میگردد . برای رزرو مکانیک در تهران با ما تماس بگیرید و یا با ما باشید با ادامه مطلب :

  • ۱۰علت سفت شدن کلاچ ماشین که باید بدانید
  • عوارض سفتی کلاچ
  • چگونه کلاچ خودر ا نرم کنیم؟

۱۰علت سفت شدن کلاچ ماشین که باید بدانید

معیوب بودن شفت :

شفت کلاچ اهرمی است که درون جعبه دنده قرار دارد و وظیفه آن انتقال فشار به پدال کلاچ است و ان را به بلبرینگ آزاد کننده کلاچ می فرستد این عمل باعث جدا شدن کلاچ می شود و زمانی که شفت کلاچ آسیب ببیند مشکل در فشار دادن کلاچ ایجاد شده و عملکرد انتقال مختل می شود .

خراب شدن قرقری :

علت سفت شدن کلاچ ماشین می تواند به قرقری خراب کلاچ مربوط باشد , طراحی این بخش باعث می شود عملکرد کلاچ تا حد ممکن روان باشد و این نرمی را وقتی کلاچ را فشار می دهید احساس می کنید و در صورت معیوب بودن این بخش این نرمی نیز از بین می رود و سفت می شود .

مسدود بودن پدال :

گاهی گیر کردن وسیله هر چند کوچک زیر پدال کلاج , علت سفت شدن کلاچ ماشین است با بررسی زیر پدال می توان به راحتی از این مشکل مطمئن شد و اگر آن را برندارید می تواند به دیگر پدال ها به خصوص ترمز گیر کند , گاهی نیز کفپوش های نامناسب مانند کف پوش های سه بعدی باعث می شوند که لاستیک کفپوش در اثر حرکت زیر کلاچ گیر کند .

سیم ها و کابل های آسیب دیده :

هنگامی که فشار روی کلاچ وارد می شود  کابل ها کشیده می شوند و اگر این سیم ها بیش از حد کشیده شده یا آسیب ببینند کلاچ عملکرد درستی نخواهد داشت .

صفحه فشار کلاچ خراب :

صفحه کلاچ قطعه ای است که به فلایویل متصل است و باعث انتقال نیرو از موتور به گیربکس می شود ودر صورت قطع این اتصال نیروی انتقالی نیز قطع می شود , صفحه کلاچ پس از یک دوره کارکرد ساییده و باید تعویض شود , صفحه فشار در طول زمان فشار و اصطکاک زیادی را تحمل می کند همین امر باعث می شود زمان جابه جایی احساس لرزش نمایید و پدال به راحتی فشرده نشود .

شلنگ هیدرولیک مسدود :

شلنگ کلاچ در سیستم های هیدرولیک استفاده می شود , با فشار دادن پدال انرژی  و فشار نیز توسط این شلنگ منتقل می شود و به دلیل انعطاف پذیر بودن آن ممکن است مسدود شده یا در جهتی اشتباه گیر کند این آسیب زمانی که فشار توسط دیگر اجزا ایجاد می شود افزایش می یابد بنابراین ممکن است مسدود شود اگر مسدود شود یا گیر کند باعث اختلال در عملکرد پدال می شود .

امداد باتری فوری  در جردن

خرابی سیلندر :

 در صورتی که سیلندر کلاچ دچار مشکل شود مشکل به پدال کلاچ و نحوه تعویض دنده منتقل می شود , اگر سیلندر از کار بیافتد و در موقعیتی گیر کند که به شدت فشار می آورد تا صفحه کلاچ را فشار دهد ممکن است برای جدا کردن آن دچار مشکل شوید , سیلندرهای کلاچ اغلب خراب نمی شوند و اگر خراب شود شایع ترین دلیل خرابی آن آلودگی مایع هیدرولیک است باعث از کار افتادن آب بندها شده و سیلندر کلاچ نشت پیدا می کند .

مونتاژ بد پدال کلاچ :

برخی از خودروها مونتاژ مناسبی برای خودرو ندارند در این حالت ممکن است پدال به مرور ضعیف و خم شود .

فنر کمک خراب :

در صورتی که فنر کمک آسیب ببیند کلاچ خودرو نیز سفت می شود , برخی وسیله های نقلیه جدیدتر که گیربکس دستی دارند معمولا دارای فنر کمک کلاچ هستند تا راننده پدال را راحت فشار دهد این فنرها حرکات اضافی بالای پدال کلاچ را از بین می برند و بخشی در وسط دارند که احساس مبهمی در کلاچ ایجاد می کند ممکن است راننده این احساس را دوست نداشته و برای اینکه کلاچ شبیه ماشین های قدیمی عمل کند آن را بر می دارد .

تعویض روغنی سیار در مجیدیه

بلرینگ خراب :

مجموعه کلاچ شامل صفحه فشار , صفحه کلاچ , چرخ لنگر و بلببرینگ کلاچ است که ارتباط بین موتور و چرخ ها را بر قرار می کند , مانند بیشتر اجزای سیستم گیربکس بلبرینگ با ویژگی های مخصوصی ساخته شده تا برای مدت طولانی عملکرد راحتی داشته باشد , اگر بلبرینگ فرسوده شود دیگر عملکرد نرمی ندارد و فشار دادن پدال کلاچ را سخت می کند و به حالتی می رسد که نمی توانید با کلاچ کار کنید و نمی توانید تعویض دنده را انجام دهید .

عوارض سفتی کلاچ

  • فرسودگی زودهنگام قطعات کلاچ
  • کاهش عمر کلاچ
  • سفتی کلاچ و عملکرد نادرست آن

چگونه کلاچ خود را نرم کنیم ؟

سفتی کلاچ باعث می شود تا راننده تعویض دنده ناخوشایندی را تجربه کند , برای نرم کردن کلاچ خودرو در ابتدا باید فضای مورد نیاز برای حرکت ایجاد شود  با بررسی سیستم گیربکس و کلاچ متوجه می شوید که اگر فضای اطراف کلاچ کاهش پیدا کند پیدا سفت شده و تعویض دنده با مشکل مواجه می شود و در مقابل اگر فضای پدال را بیش از حد افزایش دهیم  عملکرد پدال کاهش یافته و پس از تعویض دنده خودرو به سمت جلو پرت می شود برای نرم کردن پدال در ابتدا باید از وجود فضای مناسب در اطراف پدال مطمئن شوید اگر روش فایده نداشت از روش تنظیم دستی استفاده کنید .

برای تنظیم سیم کلاچ به صورت دستی خودرو را خاموش و ترمز دستی را در حالت فعال قرار دهید صندلی راننده را به سمت عقب بکشید تا فضای بیشتری را برای مشاهده پدال داشته باشید و کابل پشت پدال را که سیمی بلند بوده و در انتهای آن دو عدد مهره قرار دارد پیدا کنید  به کمک این مهره ها فضای اطراف پدال را تنظیم کنید و پس از هر مرحله باز و بسته کردن پدال را حرکت دهید تا به نرمی دلخواه برسید  فقط در نظر داشته باشید که پدال نه باید خیلی نرم باشد و نه خیلی سفت .

تعمیر تخصصی خودرو در محل مشتری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *