مقاله های خودرو

علت چوب شدن ترمز چیست ؟

علت چوب شدن ترمز چیست ؟

علت چوب شدن ترمز چیست ؟

یکی از مشکلات مربوط به ترمز خودرو این است که پس از فشار ترمز , پدال ترمز زیر پا سفت می شود به این حالت چوب شدن پدال ترمز می گویند نسبت به این مشکل نباید سهل انگاری کرد  دلیل آن هم این است که ممکن است ترمز ضعیف شود یا دیر گرفته شود و این امر در رانندگی بسیار خطرناک و حادثه ساز است پس باید نسبت به رفع آن اقدام نمود اما آیا میدانید علت چوب شدن ترمز چیست ؟ تنظیم لنت ترمز توسط مکانیک سیار یکی از خدمات اصلی  ماست. برای مشاوره و نوبت دهی مکانیک با ما تماس بگیرید و از خدمات ما  در تهران لذت ببرید و یا همراه ما باشید با   :

  • علت چوب شدن ترمز و راه کارهایی برای رفع آن
  • دلیل شل شدن پدال ترمز
  • اجزای سیستم ترمز را از کجا بخریم ؟

علت چوب شدن ترمز و راه کارهایی برای رفع آن

خرابی بوستر ترمز :

بوستر ترمز قطعه ای است که در سیستم ترمز وجود دارد این قطعه بر قدرت ترمز گیری می افزاید علت چوب شدن ترمز را می توان به بوستر ترمز مرتبط دانست , مشکلاتی که در این قطعه وجود دارد اصلی ترین دلایل چوب شدن پدال ترمز هستند از جمله

خرابی یا پاره شدن شلنگ خلاء بوستر ترمز :

بوستر ترمز باعث می شود تا ترمز گیری راحت و بدون فشار داشته باشید , سرعت بخشیدن به عملکرد راننده در حین ترمز گیری , تقویت نیروی وارده به پدال ترمز  از سوی راننده و عمل نکردن پدال ترمز هنگام خاموش بودن خودرو از دیگر وظایف این قطعه است , در صورتی که شلنگ بوستر ترمز آسیب ببیند و یا پاره شود  شروع به نشتی کرده و با ایجاد خلاء باعث سفت شدن پدال ترمز  می شود .

خراب شن شیر کنترل یا سوپاپ هوای  بوستر :

سوپاپ هوا اجازه می دهد تا هوای داخل بوستر خلاء  بیرون مکیده شود در صورتی که شیر کنترل یا سوپاپ هوا آسیب ببیند و خراب شود باعث می شود که بوستر ترمز خشک شود و به سختی پایین رود.

پارگی یا سوراخ شدن پرده دیافراگم بوستر :

یکی از اجزای بوستر ترمز دیافراگم بوده که از جنس لاستیک ساخته شده است  از دیگر علت چوب شدن ترمز سوراخ شدن و یا پاره شدن پرده دیافراگم بوستر می باشد  .

آلوده شدن روغن ترمز :

مایع ترمز خاصیت جذب دارد و چسبنده است و به مرور زمان این مایع باعث ایجاد  آلودگی های بیرون ماشین مانند آلودگی هوا , دود و بخار,  گل و لای در سیستم ترمزو در نتیجه سفت شدن ترمز می شود , رنگ ترمز تمیز زرد کهربایی است و اگر رنگ روغن موتور تغییر کند  یعنی روغن موتور نیاز به تعویض دارد و برای اینکه سیستم ترمز عملکرد درستی داشته باشد باید از روغن موتور باکیفیت و استاندارد استفاده کرد .

اندازه اشتباه قطعات تعویض شده بوستر :

در صورتی که با تعویض شدن بوستر هنوز هم پدال به سختی فشرده می شود ممکن است به این علت باشد که قسمت های تعویض شده اندازه درستی ندارند و هنگام تعویض از بوستر سنگین تر و شلنگ هایی با سایز نامناسب استفاده شده باشد .

معیوب بودن دریچه بررسی کننده :

وظیفه دریچه بررسی کننده ( check valve ) کنترل خروج هوا از بوستر و جلوگیری از ورود هوا به آن است در صورتی که این دریچه بنا به دلایلی عملکرد درستی نداشته باشد باعث می شود پدال ترمز سفت شود .

تست دیاگ  در محل توسط مکانیک

خراب شدن سیستم هیدرولیک ترمز :

برای انتقال نیرو به سیستم ترمز از هیدرولیک استفاده می شود اگر قطعات هیدرولیکی اعم از پمپ ترمز , بلندگوها , لوله ها یا کالیپر ها آسیب ببینند پدال ترمز نیز سفت می شود .

کمبود مایع ترمز :

اگر روغن ترمز در مخزن مایع ترمز پایین باشد پمپ ترمز نمی تواند فشار کافی را تولید کند و پدال ترمز سفت می شود

برای رفع خشکی و سفتی پدال ترمزدر ابتدا باید مشکل مربوطه را تشخیص داد در صورتی که پدال با چربی , شن و خاک سفت شده باشد می توان با استفاده از مواد شوینده آن را تمیز کرد و در صورتی که اتصالات پدال معیوب یا فرسوده شده باشند باید نسبت به تعویض آن اقدام نمود , در بسیاری موارد تعویض پدال ترمز را می توان خود انجام داد این در صورتی است که در تعمیرات ماشین تجربه کافی داشته باشید در غیر این صورت خودرو را به تعمیرگاه ببرید .

دلیل شل شدن پدال ترمز

شل یا به اصطلاح خالی شدن پدال ترمز نقطه مقابل سفت شدن پدال است عواملی مانند هوا در سیستم ترمز , کالیپرهای ترمز مشکل دار , نشتی روغن ترمز و وجود رطوبت در آن , مشکل در سیستم ترمز ضد قفل از جمله دلایل شل شدن پدار ترمز است .

اجزای سیستم ترمز را از کجا بخریم ؟

 اجزای سیستم ترمز خودرو و لوازم یدکی اصلی را می توان از فروشگاه های اینترنتی معتبر خریداری نمود , مراکز خرید و فروشگاه های اینترنتی معتبر بدون شک می توانند نیازهای شما را با قیمتی مناسب و کیفیتی عالی رفع نمایند.

مجموعه خدماتی مکانیک سیار وحید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *