مقاله های خودرو

قدرت موتور یعنی چه ؟

قدرت موتور یعنی چه

قدرت موتور یعنی چه ؟

موتور در خودرو در واقع تولید کننده قدرت موتور می باشد , موتور خودرو مجموعه ای از تجهیزات مکانیکی و الکتریکی می باشد که در کنار یکدیگر موجب تولید قدرت می شوند موتور ماشین از اجزای بسیار زیادی مانند سیلندر , پیستون , سوپاپ و… تشکیل شده است , خودروها با توجه به کاربری از موتورهای مختلف استفاده می کنند به طور معمول موتور اتومبیل ها بر حسب نوع سیلندر و آرایش سیلندرها نامگذاری می شود مطمئنا تا به حال کلمه قدرت موتور به گوشتان خورده است آیا می دانید قدرت موتور یعنی و رابطه آن با گشتاور چیست ؟ کوییک سرویس وحید ارائه کننده خدمات مکانیک سیار با تعویض روغن ، باتری  و تعمیرات موتوری و جلوبندی ماشین در خدمت شماست . برای رزرو مکانیک سیار با ما تماس بگیرید و یا همراه ما باشید با :

  • قدرت موتور یعنی چه ؟
  • گشتاور چیست ؟
  • اسب بخار چیست ؟
  • رابطه گشتاور و قدرت خودرو
  • قدرت بهتر است یا گشتاور ؟
  • دلیل استفاده از خودرو با قدرت بالا در مسابقات چیست ؟

هزینه تعویض باتری ماشین در محل چقدر است ؟

قدرت موتور یعنی چه ؟

توان در فیزیک نرخ انجام کار می باشد ؛ در این تعریف به شکل قراردادی یک اسب بخار توان لازم برای حرکت دادن ۵۵۰ پوند وزن به طول یک فوت و طی یک ثانیه است ؛ قدرت موتور نیز از همین جنس بوده و با دستگاه دینامومتر اندازه گیری می شود ؛ دینامومتر یک نیروی مضاعف و در خلاف جهت موتور به آن واد می کند قدرت وارد شده از سوی موتور در برابر این نیرو سنجیده می شود ؛ در واقع خروجی دینامومتر گشتاور موتور است , در یک اتومبیل گشتاور در سرعت ها و دورهای مختلف سنجیده می شود ؛اینکه قدرت موتور یعنی چه ؟ باید گفت قدرت موتور برابر است با حاصل ضریب گشتاور و دور موتور و گشتاور برابر با نیرویی بوده که میل لنگ خودرو می تواند متحمل شود ؛ گشتاور و دور موتور در یک فرمول , عدد گشتاور به مرتبه عدد دور موتور تقسیم بر ۵.۲۵۲ وارد می شود و خروجی با قدرت موتور می شود ؛ براساس تعاریف انجمن مهندسین خودروساز برای قدرت موتور دو استاندارد متعارف وجود دارد ؛ قدرت موتور خالص و قدرت موتور ناخالص در نوع ناخالص تمام وزن اضافی موتور برداشته شده وسپس تست می شود اما قدرت موتور خالص بر روی یک خودروی کامل صورت میگیرد .

گشتاور چیست ؟

گشتاور معیار اندازه گیری مقدار نیروی پیچشی بوده که موتور اتومبیل شما می توان آن را تولید کند و معمولا در قسمت میل لنگ موتور مورد سنجش قرار میگیرد غ واحد آن پوند فوت در دقیقه می باشد پوند فوت میزان نیرویی بوده که بر اساس چرخش میل لنگ در یک دقیقه تولید شده و به چرخ ها انتقال داده می شودهر چه میل لنگ در یک دقیقه بیشتر بچرخد نیروی بیشتر به چرخ وارد شده و سرعت ماشین نیز بیشتر می شود به زبان ساده هر چه گشتاور یک موتور بیشتر باشد برای کارهایی مانند یدک کشیدن و بالارفتن از سطح شیبدار مناسب تر است .

هزینه تعویض روغن ماشین در محل چقدر است  ؟

اسب بخار چیست ؟

برای نخستین بار اسب بخار توسط مهندس اسکاتلندی جیمز وات به کار گرفته شد , هنگامی که در معدن کار می کرد و می خواست برای مقدار توان محاسبه اسب ها راهی پیدا کند به این مهم رسید که هر اسب در هر ثانیه می تواند وزن ۷۵ کیلوگرمی را به ارتفاع یک متر بلند کند سپس با این فرمول در محاسبه مقدار نیروی ماشین های بخار استفاده نمود که نام اسب بخار به خود گرفت این مهندس اسکاتلندی هر اسب بخار را به صورت اختصاصی ۷۴۶ وات قرار داد .

رابطه گشتاور و قدرت موتور

گیربکس هر وسیله موتوری به دو گروه تقسیم می شود , گروه اول قدرتی و گروه دوم سرعتی , در صورتی که گیربکس یک موتور سیکلت از نوع قدرتی باشد به همین علت میزان گشتاوری آن نیز کاهش پیدا می کند و درصورتی که گیربکسی سرعتی باشدمیزان قدرت در آن کاهش خواهد یافت ؛ به طول ساده باید گفت قدرت با گشتاور رابطه عکس دارد , به طور کلی دانستن ارتباط بین قدرت موتور و گشتاور کمک شایانی به شما در درک هر چه بیشتر مشخصات یک خودرو می کند .

قدرت بهتر است یا گشتاور ؟

به این که قدرت موتور یعنی چه ؟ اشاره کردیم اما اینکه قدرت بهتر است یا گشتاور در واقع نمی توان گفت کدام بهتر است ؟ این دو قدرت و گشتاور در کنار یکدیگر باید باشند اما می توان گفت که خودروهایی که قدرت بالا دارند شتاب و سرعت بهتر و بالاتری دارند اما اتومبیل های گشتاور بالا شتاب اولیه بالاتری داشته و در سرعت های پایین هم می توان استفاده بهینه از آنها نمود که تأثیر مطلوبی در مصرف سوخت دارد .

دلیل استفاده از خودرو با قدرت بالا در مسابقات چیست ؟

موتورهایی با قدرت بالا می توانند به دور موتور سریع تری هم دست پیدا کنند اما حداکثر گشتاور به طور معمول در دورهای پایین به دست می آید بنابراین در مسابقات نیاز به سرعت بیشتر است اما در کامیون ها برای کشیدن با نیاز به گشتاور بیشتر می باشد .

دنبال مکانیک سیار در شمال تهران هستید ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *