مقاله های خودرو

علت خراب شدن سرسیلندر چیست ؟

علت خراب شدن سرسیلندر
علت خراب شدن سرسیلندر

سرسیلندر چیست ؟

نوعی درپوش است که قرارگرفتن بر روی سیلندر اتاق احتراق را تشکیل می دهد سرسیندرها در دونوع ساخته می شود نوعی از آنها دارای مدارهایی برای عبور آب به منظور خنک کننده هستند و نوعی دیگر با دارا بودن شیارهایی در دیواره آنها برای جریان هوا قادر به خنک کردن سرسیلندر می باشند این قطعه به کمک پیچ  و مهره هایی به بلوک سیلندر وصل می شوند سیستم ساختمانی سر سیلندر طوری طراحی شده که برای هر یک از سیلندرها یه گودی در کف سرسیلندر ایجاد شده است و در هرکدام از گودی ها سوراخی برای جای شمع ایجاد کرده اند که با نام اطاق احتراق شناخته می شود در تولید سرسیلندر از جنس آلیاژ آهن و آلومینیوم به دورش ریختگی یا تزریقی در قالب های مخصوصی ریخته می شوند . همراه مکانیک سیار وحید باشید با دلائل خراب شدن سرسیلندر

تعویض سرسیلندر در محل

علت خراب شدن سرسیلندر

همزمان با کارکرد خودرو سرسیلندر دچار آسیب هایی از قبیل ترک خوردگی ، تاب گرفتن گشاد شدن گیت ، سوختن سیت سوپاپ  و کربن گرفتن نیز می شود

گاهی بر اثر یخ زدن آب سرسیلندر و گاهی هنگام تعمیر آن با زدن ضربه این قطعه دچار ترک خوردن یا شکستگی می شود در این مواقع اگر ترک مویی برداشته باشد پس از باز کردن ترموسات  واندربل  و اندرسیل را از راه رادیاتور داخل آن تزریق می کنند که با گردش آب درون سرسیلندر ترک ها پر شده و عیب رفع خواهد شد در غیر این صورت با جوش دادن ترک آنها برطرف می کنند

مراحل ساخت سرسیلندر

روش تزریق درساخت سرسیلندر به این صورت است گاهی در صورتی که ابعاد موتور کوچکتر باشد به شکل یک تیکه ریخته می شود و درغیر این صورت چندین بار ریخته  و بعد راز خروج از قالب آنها را صیقل داده  و به شکل مناسب تبدیل خواهند کرد

روش باز و بستن سرسیلندر

لازم به ذکر است که کار باز و بستن سرسیلندر به دقت زیادی نیاز داردقبل از هرچیز لازم است یاد آوری شود که هیچ گاه تا زمانی که موتور گرم است سرسیلندر را باز نکنید و اگر هنگام بستن یکی از قطعات را به اشتباه ببندید نه تنها باعث تاب افتادن واشرها می شود بلکه ممکن است واشرها دچار سوختگی شوند

  • ابتدا بست موتور را باز کنید سپس آب موتور را خالی کرده و سپس برای تسهیل بخشیدن در کاررادیاتور را باز کنید
  • تمامی اتصالات مانند لوله های آب رادیاتور ، لوله های بخاری و ترموسات را باز کنید
  • سپس وایرهای شمع و اتصال الکتریکی مانند سیم درجه آب را جدا کنید . بعد از بازکردن شمع نوبت به بست های گلویی اگزوز آنها را باز کرده و اگزوز را خارج کنید
  • با علامت گذاری روی سیم های کاربراتور آنها را نیز جدا کرده و قالپاق سوپاپ را باز کنید
  • پس از برداشتن میل تایپ ها با کمک آچاربکس و دسته بکس زیر پیچ ها را باز کنید برای باز شدن آنها ابتدا دو رزوه شل و به سمت بازشدن بچرخانید هنگام پیچاندن گشتاور باید از میزان گشتاور آگاهی لازم را داشته باشید
امداد باتری تهران  را از ما بخواهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *