مقاله های خودرو

درباره شاتون بیشتر بدانید

شاتون چیست
شاتون چیست

شاتون خودرو چیست ؟

اتومبیل ها از قطعات مختلفی تشکیل می شوند که هر کدام نقش خاصی داشته و از مسئولیتی برخوردار هستند از انواع قطعات پر کاربرد و مهم شاتون خودرو بوده که در داخل موتور اتومبیل قرار می گیرد سر بزرگ این قطعه به میل لنگ و سر کوچک دیگر آن به پیستون وصل است و به طور ساده می توان گفت  اهرمی است که در موتورهای پیستونی وظیفه آن تبدیل حرکت خطی پیستون به حرکت چرخشی میل لنگ می باشد چرخش شاتون موجب حرکت بالا و پایین پیستون می شود همین امر باعث ایجاد گشتاور چرخشی در پیشرانه اتومبیل می گردد .  همراه مکانیک سیار وحید باشید با  :

  • انواع مختلف شاتون خودرو
  • وظیفه شاتون چیست ؟
  • مفهوم شاتون زدن
  • علایم خرابی شاتون اتومبیل
  • عوامل خرابی شاتون

تعمیر و تعویض سرسیلندر در محل

انواع مختلف شاتون خودرو

شاتون های سدیمی

از انواع شاتون خودرو نوع سدیمی این محصول است که توخالی بوده و درون آن نمک قرار دارد در صورت داغ شدن این قطعه توسط روغنکاری خنک می گردد نمک درون آن باعث ایجاد خنک کاری می شود .

شاتون های کوتاه

به طور معمول این نوع شاتون برای اتومبیل هایی مانند لامبورگینی , بوگاتی و… که برای سرعت ساخته شده اند می باشد چرا که نقاط بالا و پایین آن دارای فاصله اندکی است و در اسرع وقت از پاییت نرین نقطه به بالاترین نقطه می رود .

شاتون های بلند

شاتون های بلند مورد استفاده در خودروهایی است که سیلندر آن ارتفاع بیشتری نسبت به موتور معمولی دارد شاتون بلند باعث تولید قدرت زیاد شده سپس پیستون در بالاترین حد رفته و موجب متراکم نمودن سوخت در شدیدترین حالت می شود .

وظیفه شاتون چیست ؟

شاتون از سه قسمت سر کوچکتر , بدنه و سر بزرگتر تشکیل شده است همانطور که در ابتدا اشاره نمودیم این قطعه شامل دو نوع حرکت رفت و برگشتی و چرخشی است در واقع در اثر انفجار در سیلندرها به شکل رفت و برگشتی حرکت می کند این حرکت به کمک شاتون به لنگ های متحرک میل لنگ انتقال یافته و میل لنگ نیز آن را به حرکت دوارنی تبدیل می کند .

مفهوم شاتون زدن

یکی از عوامل و می توان گفت بدترین دلایل گریپاژ نمودن پیشرانه اتومبیل شاتون زدن است امر هنگامی رخ می دهد که میزان روغن موتور در کارتل به کمترین حد برسد یا اینکه روغن دیگر خاصیت روانکاری نداشته باشد همین امر باعث می شود که پیستون خشک کار کرده و حرارت آن افزایش می یابد سپس قطعات پیستون منبسط شده و گژن پین درون شاتون قفل می گردد فشار ایجاد شده از سمت پیستون که به طرف بالا حرکت می کند قفل شدن شاتون موجب شکستگی و یا خم شدن آن می شود هنگامی که شاتون قفل گردد فشار آن را شکسته و دیواره سیلندر ضربه وارد می کند که این ضربه موجب آسیب دیدن دیواره سیلندر , شاتون , میل لنگ و…می شود .

علایم خرابی شاتون اتومبیل

  • ایجاد صدای غیر عادی از موتور
  • شنیدن صدای تق تق از زیر کاپوت
  • در تصادفات و موارد اینچنینی پرت شدن قطعات به بیرون
  • روغن ریزی موتور

عوامل خرابی شاتون

  • شاتون خودرو به درستی تنظیم نشده باشد .
  • صورت گرفتن احتراق نامناسب در سیلندر
  • جنس شاتون از فولاد است و نامرغوب بودن آن پس از فشار وارد شده از موتور فرسوده و خم می شود .
  • تعویض دیر از موعد روغن موتور
  • از دنده معکوس در سرعت های بالا استفاده شود
  • استفاده بیش از اندازه و فرسوده شدن یاتاقان متحرک
  • وارد شدن ضربه در تصادفات شدید به کاپوت
تعویض واشر سرسیلندر در محل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *