مقاله های خودرو

علت بد کار کردن موتور tu5 اول صبح

علت بد کار کردن موتور tu5
علت بد کار کردن موتور tu5

علت علت بد کار کردن موتور tu5 اول صبح

خیلی از کاربارنی که به مکانیک سیار مراجعه میکنند این سوال را دارند که چرا ماشین های موتور tu5 گاهی اوقات  اول صبح بد کار میکند . این مشکل مخصوصا در زمستان میتواند شما را کلی  کلافه کند  و همراه را سر و صدای غیر طبیعی همراه است . شاید خیلیا با این مشکل مواجه شدن  مصلا در ماشین های ۲۰۶ تیپ ۵ رانا ، پژو ۲۰۷  و  اچ سی کراس ، پرشیا و ۴۰۵ که موتور tu5 دارن  در صبح زمستان با این خلل موتوری روبرو میشوند . مکانیک سیار به شما عزیزان دلایل اصلی این مشکل را بازگو میکند  همراه ما باشید با علت بد کار کردن موتور tu5 اول صبح

رزرو مکانیک سیار مخصوص موتور tu5

دلیل بد کار کردن موتور tu5 اول صبح

یه نگاهی میکنیم به دیدگاه مکانیک سیار وحید در خصوص تجربه ای که در تعمیرو  سرویس موتور خودروهای tu5 داشته است  : مکانیک سیار میگوید  :

صبح وقتی هوا سرده و موتور روشن میکنن بلافاصله بعد از روشن شدن چراغ چک روشن شده و موتور بشدت بد و نامیزان کار میکنه و اونایی که گیربکس اتومات داره اصلا راه هم نمیره،
بعد از چند دقیقه که یکم موتور گرم میشه وقتی خاموش و روشن میکنن،چراغ چک خاموش شده و در ضمن موتور بصورت کاملا تنظیم کار میکند.
وقتی به تعمیرگاه مراجعه میکنن بعد تست دیاگ خطای عدم احتراق در سیلندر نشان داده میشه.
خیلی از تعمیر کارا بعد از بالا اومدن این خطا کوئل تعویض میکنن،شمع موتور تعویض میکن و بعضیا سوزن انژکتور میشورن یا تعویض میکنن…اما فردا صبح مجدد همون ایراد بر میگرده،درحالی که کلی هزینه شده.
مهمترین عامل در ایجاد این مشکل نوع روغن با توجه به دمای هواست.بهترین روغن برای مناطق سرد برای موتورtu5 روغن۵w30 با کیفیتsn است.
چنانچه با وجود روغن فوق همچنان ایراد پا برجا بود استکان تایپیتها باید تعویض یا سرویس بشن.چنانچه تایپیت در زمان مشخص عمل نکنه خطای عدم احتراق در ایسیو ثبت میشه.
فراموش نشه که اگر کوئل یا شمع خراب باشه خطای عدم جرقه میزنه و با گرم شدن موتور هم درست نخواهد شد.

علت ناک زدن موتور چیست

امتیاز دهید
چند ستاره متعلق به ماست
[Total: ۳۰ Average: ۳.۹]
بازگشت به لیست

54 نظر در “علت بد کار کردن موتور tu5 اول صبح

  1. توحیذ گفت:

    مطالب فوق العاده مفید بود و دقیقا مشکل منم همین بود که اگه با این سایت آشنا نمیشدم فردا صب تعمیر کار خرج بالایی رو دستم میذاشت
    خیلی از شما ممنونم

    1. حمید گفت:

      مگه میل سوپاپ بالا ها استکان تایپت دارن😂

      1. ناشناس گفت:

        بله که دارن
        چه ربطی داره

  2. ناشناس گفت:

    درود بر شرفتون

  3. علی گفت:

    ممنونم از راهنمایی تان من هم همین مشکل را اول صبح داشتم

  4. ناشناس گفت:

    ممنون از راهنمایی شما . سلامت باشید

    1. ماکان گفت:

      سلام ماشین من هوا ک سرد شد به صدا افتاد و میگن از انگشتی هست موندم چ کنم کسی نظری نداره

  5. ناشناس گفت:

    باسلام ماشین من هم صبح هایی که هواسرده همین مشکل رو داره کمی گازمیدم بعدازتقریبا ۱دقیقه دیگه میزان میشه جالب اینجاست روغن بهران نیمه سنتیک میریزم ۱۰،۴۰ وقتی تازه عوض میکنم این مشکل بیشترخودشونشون میده منم فکرمیکنم ازروغن باشه

    1. ناشناس گفت:

      سلام روغن بهران ۱۰۴۰ ریختم صبح بدکار میکرد
      تو اتوبان شتاب موتور افتاد زیر ۹۰ تا کار کرد
      دیاگ خطای کوییل نشون داد
      موندم چیکار کنم الان داره خوب کار می‌کنه اطمینان ندارم برم جاده یا نه
      لطفا راهنمایی کنین
      ماشین تک کار میکرد

      1. پیمان گفت:

        کویل باید تعویض بشه ولی تو راه نمیزارتت. فوقش با ۳ جرقه ماشین راه میره

      2. ناشناس گفت:

        اگر در زمانی که ماشین گرم شده ارور کویل داده و چراغ چک چشمک میزنه و ماشین سه کار میکنه، اصلا ریسک نکن که با اون ماشین بری جاده.
        ممکنه با هر مشقتی که هست بری برگردی ولی بعدش باید موتور ماشین رو ببری برای رینگ پیستون.
        این مشکل احتمال زیاد کویل ماشین هست که داره ارور میده و باید کویل رو عوض کنی.
        اگر تیپ ۵ هست موتور حتما بگرد کویل والئو اصلی گیر بیار بنداز روش با خیال راحت. احتمالا کویلش گارانتی هم نداره ولی از این کویل های گارانتی دار خیلی بهتره اگه از جای مطمئن بگیری.
        اگر هم فقط سر صبح ماشین ارور میده و بعد سه چهار دقیقه مشکل با یک خاموش روشن کردن رفع میشه برای استکانی های سوپاپ و روغن موتورته که باید ۵-۳۰ بریزی تو سرما . اگر بعد تعویض روغن مشکل حل نشد باید استکانیات رو تعویض یا سرویس کنی.
        خودت چک کن خطای احتراق میده(روغن) یا خطای جرقه(کویل).
        در سرما میشه روغن. در گرما میشه کویل

        1. محسن اله دادی گفت:

          سلام.منم یه slx با موتور tu5 دارم با همین مشکل که در هوای سرد هنگام روشن نمودن بدکار می‌کنه و با یکی دوبار خاموش روشن کردن اوکی میشه ولی تفاوت اینه که ماشین من هنگامیکه موتور گرمه و توی راهم، هم بندرت همچین مشکلی براش پیش میاد ولی خب تعداد دفعاتش خیلی خیلی کمه. لطفا راهنمایی بفرمایید

  6. امیر گفت:

    باسلام ماشین من هم صبح هایی که هواسرده همین مشکل رو داره کمی گازمیدم بعدازتقریبا ۱دقیقه دیگه میزان میشه جالب اینجاست روغن بهران نیمه سنتیک میریزم ۱۰،۴۰ وقتی تازه عوض میکنم این مشکل بیشترخودشونشون میده منم فکرمیکنم ازروغن باشه

    1. پیمان گفت:

      فیلر tu5 اتوماتیک هست. روغن میره بالای موتور داخل استکان سوپاپ ها اونارو تنظیم میکنه. وقتی موتور شب خاموشه روغن بالای موتور میاد پایین.
      روغن tu5باید زیر ۶۰۰۰ تا تعویض بشه.حتی اگ روغن یک میلیونی بریزی

  7. رمضان گفت:

    این مشکل منو کلافه کرده دقیقا همینایی که میگی هست جوری که حرکت نمیکنه دو دیقه کار کنه خوب میشه

    1. ناشناس گفت:

      احسنت
      تشکر
      خوب راهنمایی کردید

  8. فتح الا خسروی گفت:

    سلام خسته نباشید ماشین من پپارس تیوفایف مدل ۹۴ اول صبح صدای سوپاپ میده یه خورده گرم میشه دیکه صدا نمیده استکانی هم باز کردم وهوا گیری شده ولی بازم همون جوریه دلیلش چیه

    1. افشین گفت:

      این مشکل رو منم قبلا تجربه کردم اکثر مکانیکا این صدار رو مربوط به تایپیت یا سوپاپها میدونن ولی در ۹۰ درصد خصوصا” در موتورهای tu5 این صدا مربوط به غلطکها و هرزگردههای تسمه دینام و تایم میشه میتونین با در آوردن تسمه قبل از استارت مطمئن بشین اگه نشد برید سراغ تسمه تایم.

    2. سعید گفت:

      سلام
      شاید لقی بین پیستون سیلندر داشته باشید

      1. ناشناس گفت:

        دقیقا این صدا ها از غلطکای تسمه تایم هست طوری که تا تجربه نداشته باشی تشخیصش واسه مکانیک هم سخته که این صدا از تسمه تایم هست

    3. سیروس امرایی گفت:

      من ماشینم اینطوربودتاکم کم بیشترشدوبکلی ازکارافتادبیست ملیون خرجش کردم دلیلش روغن بی کیفیت میریزیم وواترپمپ کیپ میکنه روغن به سرسیلندرنمیاره وانگارماشین بدون روغن کارمیکنه تاقفل میکنه ومیشوزه وسرسیلندرومعتلقاتش بایدکامل عوض بشه

  9. امین گفت:

    ماشینم ۴۰۵ slx بنزین زدم بعدش ریپ زد درجا بد کار میکنه خاموش میشه ولی تو مسیر خوبه.ولی وقتی مخای نگه داری خاموش میشه و خیلی بد روشن میشه وقتی سرده خوبه بعد ۵ دقیقه سه کار خاموش م

    1. mahdi گفت:

      منم ماشینم این مشکلو داشت فقط به خاطر قطع کن ماشین بود،اگه‌ مشکل بااین کار رفع نشد رله دوبلور عوضش کن

  10. ناشناس گفت:

    من ماشین پژو پارس مدل ۹۵ ti yo fayبد روشن می‌شود بعضی وقت ها چه سرد چه گرم وقتی گرم است بد کار می‌کند صدای قرقر می‌دهد وقتی کلاج را می‌گیرم آرام تر میشود

  11. پیمان گفت:

    موتورای با فیلر اتوماتیک اگر مشکل فوقو زیاد دارن.وقتی موتور سرده روغنو باز کنین گازویل بریزین.موتورو روشن کنین دستتون رو موتور باشه. موتور نباید گرم بشه. وقتی خواست مختصری گرم بشه خاموش کنین تا سرد بشه. دوباره روشن کنین نزارین گرم شه هر بار حدودا ۵ دقیقه. بعد گازوییلو باز کنین.روغنتونو بریزین.

    1. حامد گفت:

      سلام ماشینه من تویوتا هایس ۸۳میلادی هست متور تازه تعمیراساسی سرسیلندعوض شده اسبک واستکانی عوض شده میل تایپت عوض شده میل بادومک عوض شده ولی وقتی صبح روشن میکنم ماشین حدودن ده دقیقه ۲ سیلند کار میکنه بعد از گرم شدن ماشین خوب میشه ناگفته نماند ماشین فیلر اتومات لطفا راهنمایی کنید

    2. ناشناس گفت:

      دقیقا این صدا ها از غلطکای تسمه تایم هست طوری که تا تجربه نداشته باشی تشخیصش واسه مکانیک هم سخته که این صدا از تسمه تایم هست

    3. یکتامنش گفت:

      گازوئیل کاسه نمدها واورینگ ها را خراب میکنه ، وبعد از همه جای ماشین روغن سرازیر میشه ، بهتر که اصلا درون موتور گازوئیل نریزید

  12. علی گفت:

    رانا پلاس با ۱۰هزار کارکرد چک روشن شد بردمش نمایندگی بعد از تست برنامشو آپدیت کرد صداش چند برابر شد مجدد بردم کویل عوض کرد اتفاقی نیافتاد صدای تراکتور میده مصرفشم بالا رفته
    نمایندگی آدم خبره ندارن تشخیص بده
    به نظرتون علت چیه

  13. محمدحسن گفت:

    افرین به شما استاد عزیز دقیقا درست گفتید
    من روغن پارس تیوفایو عوض کردم و از فرداش این مشکل پیدا شد
    و علت اگر بعد از تعویض روغن باشد فقط نوع روغن هست
    بسیار سپاس

  14. ناشناس گفت:

    سلام پارس tu5 مدل‌ ۹۴ دارم‌ توهوای سرد صبح ماشین با اولین استارت روشن میشه ولی دور موتور بالاست بعد یکی دو دقیقه که‌ راه می‌افتم دنده دو که میرم موتور کم میاره ریپ میزنه کلاچ که‌ میگیرم دنده عوض کنم‌ دور موتور تا ۳۰۰۰ هم میرسه بدون گاز دادن بعد ۵ دقیقه رانندگی موتور که گرم میشه با یه خاموش و روشن کردن همه چیز نرمال میشه. چند بار هم دیاگ زدم هیچ خطایی نشون نمیده حتی صبح زود هم تو سرما دیاگ زدم. شمع و وایر هم تازه عوض شده

  15. درویش گفت:

    سلام
    خدا خیرتون بده،والا من هم همین مشکل را دارم
    وقتی هوا سرد میشه کلافه میکنه آدمو…
    کوئل و شمع عوض کردم کلی هزینه کردم درست نشد…

  16. حسین افشاری گفت:

    سلام خسته نباشید ماشین من پژوه te 5دوروزه موتور ش تک کار میکنه بعضی موقعه البته داره زیاد میشه موتور لرزش داره شمع وایر دالکو بازدید کردهه والی ایراد پیدا نشده

    1. admin گفت:

      تک کار کردن مربوط میشه به خرابی کویل و سوزن انژکتور

  17. رضا گفت:

    سلام .ماشین من پارس tu5مدل ۹۶ چند ساله که این مشکلو داشت به لطف راهنمایی شما مشکل ماشین من حل شد.البته روغن ۱۰ ۴۰ sn ریختم خوب شد.قبلا ۱۰ ۴۰ sl تعویض روغنی میریخت.ممنونم دمتون گررررم

  18. Rezz گفت:

    سلام
    من ماشینم برعکس دوستان گرم که میشه یه مصافتیو میرم صدای تیک تیک میده
    روغنم ۲بار روی ۲۰۰۰ کیلومتر عوض کردم الان هر ۳۰۰۰ تا عوض میکنم
    چیکارش کنم؟؟!!

    1. admin گفت:

      سرسیلندر باید تست بشه

  19. میثم گفت:

    سلام ماشین من ۲۰۶sd مدل ۹۵ با موتور tu5 هستش.مدت هاست که صبح ها به سختی روشن میشه با صدای انفجاری و نگهداشتن زیاد پدال گاز و استارت.باتری و استپر موتورو عوض کردم .دیاگ زدم هیچی نشون نمی ده.توی حرکت هم وقتی سرده گاهی موقع ترمز کردن ماشین خاموش میشه
    لطفا کسی اگه میدونه مشکل از کجاست راهنمایی کنه

    1. کاوس گفت:

      سلام دوستان عرضم به حضورهمگی موتورهای تی یو۵زمانی که کوچکترین ایرادی درکف سرسیلندرمانندتاب دیدگی ویاابخوردگی یاهمون کرم خوردگی کف سرسیلندرداشته باشه و باتوجه به اینکه واشر سرسیلندر این نوع موتورها فلزی بسیار ظریف هستندهوابصورت خیلی مرموزازدهنه بوش سیلندربغلی به دهنه دیگرردشده وباعث بدکارکردن موتورمیشودوهمین امرباعث میشودصدای میل سوپاپ اوج بگیرددرضمن باعوض کردن استکان تایپیت هاصداکم ویابه مدت محدودی قطع می‌شود که کارسازنیست

      1. admin گفت:

        آفرین
        تجربه خوبی بود

    2. Ali گفت:

      سلام. یه نکته ک در ۲۰۶ اس دی خیلی مهمه تمیز بودن مسیر هواکش بخصوص دریچه گاز برقیه…
      من اس دی tu5 دارم و زمانی ک گرم میشد بد روشن میشد.یعنی تا یکجایی میرفتم خاموش میکردم موقع روشن کردن پدرم در میومد…
      چند تا مکانیکی بردم باطریساز بردم قطعه ها رو عوض میکردن مشکل همچنان بود.یه بابایی گفت مسیر هواکش رو تمیز کن منم یه روز جمعه اینکار رو کردم و دریچه گاز دوده سیاه گرفته بود.الان هم عملکرد موتور بهتر شده هم مشکل روشن شدن ندارم

      1. admin گفت:

        دمتون گرم

  20. محمد گفت:

    سلام آقایون مدل ۹۵ تیو فایو دارم روغن تعویض میکنم تا نزدیک ۴۰۰۰تا خوب کار میکنه ولی بعد صدای تیک تیک میکنه ایراد از کجاست ممنون اگر راهنمایی کنید

    1. ناشناس گفت:

      سلام از سال ۹۴ پارس TU5 دارم . روغن موتوسل ۱۰W-40 (SM) استفاده میکنم. الحمدا…تا حالا هیچ مشکلی نداشتم. ۱۱۰۰۰۰ کیلومتر هم با ماشین رفتم .

    2. admin گفت:

      موتور ضعیفه

  21. Jafari گفت:

    سلام ماشین من slx مدل ۹۶ هست با ایسیو بوش me 17 دور آرام بد کار هست شروع میکنه پت پت کردن کمپرس سیلندر چک کردم شمع کوئل سنسور اکسیژن عوض کردم… سنسور مپ سنسور دور موتور انژکتور دریچه گاز همه چک کردم و سرویس کردم باز در حالت درجا بد کار هست ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. امیر گفت:

      سلام سیم کشی کویل رو تقویت کنید خوب میشه

    2. مهدی گفت:

      شما دریچه گازو با اسپری شستشو بدید مرحله اول .بی دلیل سنسور تعویض نکنید به ندرت خراب میشه سنسور.صافی بنزین وسوزن انژکتور میتونه تاثیر رو درجا کار کردن tuf بشه.نکته مهمم دوست عزیز تایم tufیه دندونه هم جابه جا بشه این مشکلو پیش میاره مخصوصا تنظیم شلی و سفتی تایم🙂

  22. Jafari گفت:

    سلام ماشین من slx مدل ۹۶ هست با ایسیو بوش me 17 دور آرام بد کار هست شروع میکنه پت پت کردن کمپرس سیلندر چک کردم شمع کوئل سنسور اکسیژن عوض کردم… سنسور مپ سنسور دور موتور انژکتور دریچه گاز همه چک کردم و سرویس کردم باز در حالت درجا بد کار هست ممنون میشم راهنمایی کنید.

  23. حمید گفت:

    سلام،من ۲۰۶ تیپ ۵ مدل ۹۴ موتور tu5 دارم. الان نزدیک ۳ الی ۴ ماه هست لرزش از سمت موتور میاد و دور موتور روی ۷۵۰ و یه خورده بالاترش بازی میکنه. کلافه کرده ، صدای موتور بم شده و اصلا برای tu5 عادی نیست چون صداش قبلا اینجوری نبود. یه مکانیک درست حسابی هم پیدا نکردم اکثرا میگن چیزیش نیست حساس هستی. چند تا مکانیک و تنظیم موتوری هم یکیش گفته روی دیاگ چیزی نشون نمیده و فقط فکر میکنم دریچه گازت مشکل داره و یکیش هم میگه کوئلت روی دیاگ رقم هاش بیش از حد بازی میکنه و عادی نیست حالا موندم کوئل خرابه یا دریچه گاز یا چیز دیگه ، تا الان کلی خرج کردم و کل سوزن انژکتورها رو چند بار شستشو دادم حل نشد اعصابم خورده هر کدوم کوئل و دریچه گاز هر کدوم کلی قیمتشه بخوام عوض کنم و حل نشه کلی اعصاب خورد کنی دیگه میشه. کسی میتونه راهنمایی کنه چیکار کنم.

    1. مهدی گفت:

      سلام .تسمه تایمت کشش شل یا سفت باشه این داستانو پیش میاره موتور tufبه غیر از سنسور اکسیژن خیلی به ندرت بقیه سنسورهاش خراب میشه قلب tufیکی تنظیم دقیق کشش تسمه تایمه یکی هر چند وقت یبار با اسپری باید دریچه گازو تمیز کنید .صدای و لرزش یه موضوعشم میخوره به کاتالیزور باز کنید چک کنید

    2. ناشناس گفت:

      مشکل از لوله بخار روغنم میتونه باشه . باید سوپاپ دار بخری

  24. ابوالفضل گفت:

    سلام یه پارس tu5 دارم ماشین تا یخ میکنه چراغ چک روشن می‌کنه و سه کار می‌کنه بعد ۱ دقیقه تا گاز میدی ماشین گرم میشع خوب کار می‌کنه دیاگ گذاشتم کوئل ماشین خطا داشت آیا باید کوئل عوض کنم ممنون میشم کمکم کنید

  25. محمدرضا گفت:

    سلام یه مشکل عجیب قریب ماشینم اس دی وی ۸ هستش بی جون بود بعد هزارتا تعویض قطعه و فلان…نگم براتون اخر خودم کشف کردم که از دور اورینگ سوزن انژکتور هوا میکشید دوستان نشتی نداشت فقط هوا میکشید فشار منیفولد بهم میخورد جالب راه نمیرفت صداش شتابش و کلی چیزای دیگه رفع شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *