متفرقه

چرا سر شمع ها سیاه میشوند ؟

چرا سر شمع ها سیاه میشوند ؟

چرا سر شمع ها سیاه میشن ؟

از قطعات مهم موتور خودرو شمع آن است و ظیفه شمع جرقه زنی و روشن کردن خودرو بوده و بدون کارکرد صحیح این قطعه خودرو قادر به حرکت نیست همه شمع های سالم  خودروها دارای عایق چینی و چند الکترود فلزی سوزنی هستند , ظاهر تمیر و سفید شمع نشان از سالم بودن آن است و در آن اثری از زنگ زدگی و خوردگی نیست, ممکن است برای شما پیش آید که شمع خودروتان سیاه شود , و این سوال برای شما پیش آید که چرا سر شمع ها سیاه میشن ؟ باید گفت این امر دلایل متعددی دارد که در ادامه به آنها می پردازیم .  تهرانیها !! به جای رفتن به مکانیکی از خدمات مکانیک سیار در تهران استفاده کنید  . برای مشاوره رایگان و رزرو مکانیک با ما تماس بگیرید  و زمان خود را پس انداز کنید و یا همراه ما باشید با  :

  • چرا سر شمع ها سیاه میشن ؟
  • نشانه های سیاه شدن و خرابی شمع خودرو
  • چگونه مشکل سیاه شدن شمع خودرو را بر طرف کنیم ؟
  • عوارض درست کار نکردن شمع
  • نحوه تعویض شمع خودرو

چرا سر شمع ها سیاه میشن ؟

در جواب این سوال که چرا سر شمع ها سیاه میشن ؟ باید گفت سوخت , برق و اکسیژن در کنار شمع خودرو اتفاق می افتد , هنگامی که شمع خودرو برق با ولتاژ بالایی را از باتری دریافت کند تا با جرقه زدن و ترکیب اکسیژن و سوخت بنزین ع منجر به ایجاد انفجار در محفظه سوخت سیلندر شود , خودرو نیز روشن می شود , تماس شمع با عوامل شیمیایی و الکتریکی باعث می شود که پس از مدتی شاهد دوده گرفتن شمع باشیم , از دیگر علت سیاه شدن سر شمع را می توان موارد زیر دانست .

کثیفی فیلتر هوا :

اگر فیلتر هوا کثیف و مسدود باشد , جریان هوا به موتور محدود شده و روغن نسوخته باعث تجمع دوده می شود و این دوده نیز سر شمع ماشین را سیاه می کند .

خروجی ضعیف کویل ها :

کویل خودرو نیز عمر مفیدی درد و در گذر زمان ضعیف می شود ودر صورت ضعیف شدن نمی تواند ولتاژ خروجی که باید را تأمین کند , در نتیجه افت ولتاژ خروجی و عدم احتراق و خام سوزی به خصوص در دورهای بالا ریپ زدن و افت عملکرد می شود , برای تست یک شمع را بر سر یکی از وایر به بدنه خودرو اتصال دهید و استارت بزنید تا جرقه را ببینید جرقه سالم آبی یخی , ضخیم و پر صداست , کویل ضعیف جرقه ای نازک قرمز یا نارنجی رنگ با صدای ضعیف تولید می کند و موتور آن دارای شمع های دوده گرفته است .

آسیب دیدن سیستم خنک کننده :

سیستم خنک کننده در خودرو با موتور احتراق داخلی دمای موتور را حفظ کرده و از گرمای بیش از حد آن جلوگیری می کند .

گرمای زیاد از حد :

شمع خودرو پس از تماس با حرارت زیاد از حد رنگ آن تغییر کرده و سیاه می شود که در این شرایط باید شمع را تعویض نمود .

مشکل در مکانیزم سوپاپ موتور :

مشکل در مکانیزم سوپاپ موتور نیز باعث سیاه شدن شمع خودرو می شود , این مشکل ناشی از فرسودگی دریچه یا تنظیم نبودن شکاف های انبساط می باشد که موجب احتراق ناقص ترکیب هوا و سوخت و سیاه شدن یر شمع می شود .

مشکلات سیستم احتراق :

اینکه چرا سر شمع ها سیاه میشن ؟ باید گفت که یکی از چندیدن علت این مشکل , مشکلات سیستم احتراق است , به عنوان مثال اگر زاویه احتراق تنظیم درستی نداشته باشد , مشکل در سیم پیچ احتراق , فرسودگی شمع ها و نقص عایق سیم ولتاژ بالا باعث مشکل در سیستم احتراق می شوند  .

نشانه های سیاه شدن و خرابی شمع خودرو

خراب شدن و سیاه شدن شمع خودرو علایمی دارد , اصلی ترین نشانه بررسی وضعیت ظاهری شمع است و دوده گرفتن سر شمع و درست کار نکردن آن نشان از خرابی این قطعه دارد دیگر علایم سیاه شدن و درست کار نکردن سر شمع را می توان موارد زیر دانست .

  • ماشین استارت نمی خورد یا سخت استارت می خورد .
  • مصرف سوخت بالا می رود .
  • خودرو با افت شتاب مواجه می شود .
  • دود با غلظت زیادو دود بد بو خارج می شود .

چگونه مشکل سیاه شدن شمع خودرو را بر طرف کنیم ؟

اگر سر شمع خودرو سیاه شده است بهترین راه حل برای رفع این مشکل تعویض شمع خودرو است , ولی اگر علت سیاه شدن سر شمع اتمام طول این قطعه نباشد و مشکل از بخش دیگری از موتور باشد جایگزین کردن شمع مؤثر نبوده و در ابتدا علت باید شناسایی و رفع شود .

عوارض درست کار نکردن شمع

در صورتی که متوجه سیاه شدن شمع شدید باید ان را تعویض نمایید زیرا خسارت های زیادی را به بار می آورد  از جمله

  • مصرف سوخت افزایش می یابد .
  • بازدهی موتور کم می شود .
  • فیلتر کاتالیست مسدود می شود .
  • سوپاپ ها کثیف می شوند .

نحوه تعویض شمع خودرو

تعویض به موقع شمع بر کارایی و عمر مفید آن می افزاید , برای جایگزین کردن کاپوت را باز نمایید , شمع ها متناسب با نوع خودرو ۴ تا ۸ وایر دارند , وایرهای شمع را جدا نموده و توجه کنید که شمع های جدید با شمع قدیمی مطابقت داشته باشند اطراف ورودی پیشرانه خودرو را تمیز کرده و پس از روغن کاری شمع های جدید آن را در جای خود قرار دهید شمع ها را بیش از حد سفت نکنید زیرا به سیلندر آسیب می رسانند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *