متفرقه

موتور دیزلی

موتور دیزلی
موتور دیزلی

همه چیز درباره خودروهای دیزلی

در این برگه قصد داریم کلیه اطلاعات لازم درباره موتور دیزل  و موتور بنزینی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم . با ما همراه باشید تا از اطلاعات لازم موتورهای دیزلی و  نحوه چگونگی کارکرد آنها برخوردار شوید . نگاهی به تاریخچه موتورهای دیزلی انداخته و با روند کار آنها و موتورهای بنزینی آشنا خواهیم شد . کوییک سرویس وحید با بهترینهای مکانیک سیار در تمام نقاط در خدمت شماست . موتور دیزل را با کوییک سرویس وحید بیشتر بشناسید .

موتور دیزل

تاریخچه موتوردیزلی

به طور سنتی، موتورهای دیزلی همواره به عنوان موتورهای پر سر و صدا، بد بو و کم قدرت مورد استفاده قرار گرفته اند، به غیر از کامیون ها، تاکسی ها و کامیون ها. اما با توجه به اینکه موتورهای دیزلی و سیستم های تزریق آنها  اصلاح شده اند، دهه ۱۹۸۰ این وضعیت را تغییر داده است. در انگلستان در سال ۱۹۸۵، تقریبا ۶۵،۰۰۰ اتومبیل دیزلی فروخته شد (حدود ۳.۵ درصد از کل ماشین های فروخته شده)، در مقایسه با ۵۳۸۰ در سال ۱۹۸۰.

ویژگیهای موتور های دیزلی

  • مزیت اصلی موتورهای دیزلی بر موتورهای بنزین هزینه های پایین تر آنهاست.
  • این بخشی ناشی از کارایی بیشتر موتور دیزلی با نسبت فشرده سازی بالا و به دلیل قیمت پایین تر سوخت دیزل است
  • گرچه تفاوت قیمت ها متفاوت است، بنابراین مزیت استفاده از یک ماشین دیزل، اگر شما در یک منطقه با سوخت دیزل با قیمت بالا فواصل خدمات اغلب طولانی تر هستند
  • اما بسیاری از مدل های دیزل نیاز به تغییرات مکرر روغن از همتایان خود دارد .

 

تقویت قدرت در خودروهای دیزلی

  • نکته اصلی این خودرو، عملکرد پایین آن در مقایسه با موتورهای بنزینی با ظرفیت معادل آن است.
  •  راه حل مشکل افزایش سایز موتور است ، اما این اغلب باعث افزایش وزن قابل توجهی می شود.
  • برخی از تولیدکنندگان موتورهای توربو شارژر خود را به منظور ایجاد رقابتی از نظر عملکرد ارائه می دهند؛
  • رور، مرسدس، آئودی و VW یکی از تولید کنندگان تولید کننده توربوجزیل هستند.
  • یک موتور دیزل متفاوت تر  از یک موتور بنزینی کار می کند
  • هر چند آنها اجزای اصلی را به اشتراک می گذارند و هر دو در چرخه چهارایستگاهی کار می کنند.
  • تفاوت اصلی در نحوه سوختن سوخت و نحوه تنظیم قدرت خروجی است.

تعویض روغن سیار  ماشین در محل

موتور دیزل

وضعیت سوخت در موتور بنزینی و دیزلی

در یک موتور بنزینی مخلوط سوخت و هوا بوسیله یک جرقه احاطه شده است. در یک موتور دیزل ، احتراق تنها با فشرده سازی هوا به دست می آید. یک نسبت فشرده سازی معمولی برای یک موتور دیزل ۲۰: ۱ است، در مقایسه با ۹: ۱ برای موتور بنزینی. فشرده سازی به همان اندازه که هوا را حرارت می دهد تا دمای بالا به اندازه کافی برای سوختن خود به خود، بدون نیاز به یک جرقه و به همین ترتیب سیستم احتراق.

موتور بنزینی در مقادیر متغیر هوا در هر ضربه مکش، مقدار دقیق بسته به باز شدن دریچه گاز را ترسیم می کند. یک موتور دیزلی، از سوی دیگر، همیشه با همان مقدار هوا (در هر سرعت موتور)، از طریق یک ورودی غیرمتمرکز شده باز می شود که فقط توسط شیر ورودی باز و بسته شده است (هیچ کربورتر یا دریچه پروانه ای وجود ندارد) .

روند فعالیت پیستون

  • هنگامی که پیستون به پایان ایستگاه خود می رسد، شیر ورودی بسته می شود.
  • پیستون، با قدرت حرکت می کند و سرعت چرخش میل لنگ ، سوپاپ را به بالا و پایین منتقل میکند .
  • هوا را در حدود یک بیست و یکم از حجم اصلی آن پخش می کند.
  • پیستون به بالای ایستگاه  خود می رسد
  •  مقدار دقیق محاسبه شده ای از  سوخت دیزل به داخل اتاق احتراق تزریق می شود.
  • گرما از فشرده سازی بلافاصله مخلوط سوخت و هوا را آتش می زند
  • این امر باعث می شود آن را سوزانده و حرارت را بالاببرد .
  • سپس  پیستون به سمت پایین حرکت کند، میل لنگ را به حالت اولیه برمیگرداند  .
  • همانطور که پیستون سیلندر را بر روی سیلندر اگزوز حرکت می دهد، سوپاپ خروجی باز می شود و اجازه می دهد گازهای سوزانده شده و گسترش یافته به داخل لوله اگزوز حرکت کنند.
  • در پایان سیکل اگزوز، سیلندر برای بار تازه ای از هوا آماده است.

شارژ کولر سیار خودرو وحید در تمام نقاط تهران

موتور دیزل

ساختار موتور دیزل و موتورهای بنزینی و تزریق دیزل

اجزای اصلی یک موتور دیزل  شبیه موتورهای بنزینی است و مسئولیت  مشابهی دارند. با این حال، قطعات موتور دیزلی از نظر وزنی  وزن  بسیار بالاتری نسبت به موتورهای بنزینی بسیار قوی تر  دارند .

  • دیوارهای یک بلوک دیزل معمولا به مراتب ضخیمتر از یک بلوک طراحی شده برای یک موتور بنزینی است
  • آنها دارای اتصالات بیشتری هستند تا قدرت اضافی و جذب استرس را فراهم کنند.
  • علاوه بر قوی بودن، بلوک سنگین نیز می تواند موثرتر از نویز باشد.
  • پیستون ها، میله های اتصال، میل لنگ و کلاه های یاتاقان ها باید قوی تر از همتایان موتور بنزینی آنها باشد.
  • طراحی سر سیلندر به دلیل انژکتورهای سوخت بسیار متفاوت است
  • همچنین از نظر شکل احتراق و اتاق های چرخش آن نیز متفاوتند  .
  • برای هر موتور احتراق داخلی برای کارکردن هموار و کارآمد، سوخت و هوا باید به خوبی ترکیب شوند.
  • مشکلات مخلوط کردن سوخت و هوا به ویژه در یک موتور دیزل بسیار عالی است، جایی که هوا و سوخت در زمان های مختلف در زمان های مختلف معرفی می شوند و درون سیلندر ها مخلوط می شوند.

روشهای تزریق سوخت دیزل در موتور دیزل

دو روش اصلی تزریق مستقیم و تزریق غیر مستقیم وجود دارد.

  • به طور سنتی، تزریق غیر مستقیم مورد استفاده قرار گرفته است .
  • این ساده ترین راه برای اثبات پیشرفت موتورها است
  • به طوری که اسپری سوخت تزریق شده به خوبی  با هوا فشرده در محفظه احتراق مخلوط میشود .

در یک موتور تزریق غیر مستقیم یک محفظه چرخشی مارپیچ کوچک (که همچنین به عنوان یک اتاق احتراق نامیده می شود) وجود دارد

  • انژکتور آن را قبل از رسیدن به محفظه اصلی احتراق، سوپاپ می کند.
  • محفظه چرخشی باعث ایجاد فشردگی در سوخت می شود به طوری که با هوا در محفظه احتراق بهتر می شود.

اشکال این سیستم اینست که محفظه چرخشی به طور موثری بخشی از اتاق احتراق می شود.

این به این معنی است که محفظه احتراق به طور کلی شکل نامنظم است، که باعث مشکلات مشعل و مانع از کارایی می شود.

یک موتور تزریق مستقیم یک محفظه چرخشی ندارد که در آن سوخت تزریق می شود – سوخت مستقیم به داخل محفظه احتراق می رود. مهندسان مجبور به توجه به طراحی اتاق احتراق در تاج پیستون می شوند تا اطمینان حاصل شود که تراکم کافی ایجاد می شود

تعویض سنسورهای خودرو در محل با مکانیک سیار وحید

موتور دیزلی

مقایسه موتور دیزل و موتورهای بنزینی در شتاب و قدرت

  • یک موتور دیزل مانند یک موتور بنزینی محکم نیست
  • بنابراین مقدار هوا در هر موتور خاص سرعت موتور همیشه یکسان است.
  • سرعت موتور به طور کامل توسط مقدار سوخت تزریق شده به محفظه احتراق تنظیم می شود
  • با سوخت بیشتر در محفظه، احتراق شدیدتر و قدرت بیشتری تولید می شود.
  • پدال شتاب دهنده به جای پروانه ی دریچه گاز که در موتور بنزینی است به واحد اندازه گیری سیستم تزریق موتور متصل است.
  • توقف دیزلی هنوز شامل خاموش شدن کلید “ignition” است
  • اما، به جای قطع کردن جرقه، این یک solenoid الکتریکی را که تامین سوخت در پمپ انژکتور واحد اندازه گیری سوخت و توزیع را قطع می کند را بست.
  • پس از آن موتور باید از مقدار کمی سوخت قبل از توقف استفاده کند.
  • در واقع، موتورهای دیزلی سریعتر از موتورهای بنزینی بسر می برند، زیرا فشرده سازی بسیار بیشتر باعث کاهش سرعت موتور می شود.

تست دیاگ سیار با کوییک سرویس وحید

موتور دیزلی

مقایسه سوخت موتور دیزل با موتورهای بنزینی

همانطور که با موتورهای بنزینی، موتورهای دیزلی با چرخش موتور الکتریکی شروع می شوند که از چرخه سوپاپ سوخته شروع می شود. با این حال، هنگامیکه سرد، موتورهای دیزلی شروع به کار دشوار می کنند، به راحتی به این دلیل است که کمپرسور هوا باعث نمی شود که درجه حرارت بالا باشد تا بتواند سوخت را بسوزاند.

برای برطرف کردن مشکل، تولیدکنندگان انعطاف پذیری شفاف دارند. اینها بخاری های کوچک الکتریکی هستند که از باطری ماشین ساخته شده اند که چند ثانیه قبل از شروع به کار موتور فعال می شوند.

سوخت دیزلی موتور دیزل

  • سوخت مورد استفاده در موتورهای دیزلی بسیار متفاوت از بنزین است.
  • این کمی کمتر تصفیه شده است و منجر به یک مایع سنگین تر، چسبناک  و کارایی کمتر میشود .
  • این خصوصیات فیزیکی اغلب منجر به آن می شود به عنوان “روغن دیزل” یا “روغن سوخت” اشاره کرد.
  • در پمپ های دیزل در ساحه گاراژ، آن اغلب به نام “دبور” نامیده می شود که برای وسایل نقلیه دیزلی موتورهای کوچک است.
  • سوخت دیزل می تواند کمی سخت شود
  • حتی در آب و هوای بسیار سرد تشدید شود.
  • این با این واقعیت همراه است که می تواند مقدار بسیار کمی آب جذب کند که ممکن است منجمد شود.
  • تمام سوخت ها مقدار کمی آب از جو را جذب می کنند
  • نشت به مخازن ذخیره سازی زیرزمینی بسیار معمول است.
  • سوخت دیزل می تواند مقدار آب تا ۵۰ یا ۶۰ عدد را در یک میلیون بدون مشکل حل کند
  • برای این که این موضوع را در نظر بگیریم این است که حدود یک چهارم یک لیوان آب پر از هر ده گالن سوخت است.
  • هر انجماد یا «واکسن» می تواند خطوط سوخت و انژکتور را مسدود کند و مانع حرکت موتور شود.
  • به همین دلیل، در هوای بسیار سرد، گاهی اوقات افرادی که لامپ های ضربه ای را در خطوط سوخت کامیون خود بازی می کنند را می بینید.
  • به عنوان پیشگیرانه شما می توانید یک افزودنی را در مخزن سوخت استفاده کنید، اگرچه بیشتر سوخت های دیزلی از قبل حاوی افزودنی هستند و تا زمانی که درجه حرارت پایین تر از ۱۲ تا ۱۵ درجه سانتیگراد نیست، هیچ مشکلی ایجاد نشود.

کلیه خدمات مکانیکی در محل را با ما تجربه کنید

کوییک سرویس وحید ارزش افزوده وقت شماست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *