آموزش ها, مقاله های خودرو

کالیبره کردن دریچه گاز ماکسیما

تنظیم دور آرام موتور ماکسیما
دور موتور ماکسیما

کالیبره کردن دریچه گاز ماکسیما

همراه مکانیک وحید در این برگه همراه شماست با  ۳ مرحله  آموزش طریقه تنظیم دور آرام موتور ماکسیما و کالیبره کردن دریچه گاز ماکسیما در ۱۲ گام که یکی از مهمترین نکات در تنظیم موتور خودرو ماکسیما میباشد به شما عزیزان آموزش هایی را میدهد که صد در صد برایتان کاربردی  و مفید میباشد. این آموزش با تست دیاگ صورت میگیرد  و داشتن یک دستگاه عیبیاب دیاگ در این کار الزامی میباشد . آموزش را دنبال کنید تا هم تنظیم دورموتور و تنظیمات لازم از سنسور دریچه گاز ماکسیما را یاد بگیرید  و هم اینکه اطلاعات تخصصی برای تجربیات بعدی خود داشته باشید . مکانیک سیار وحید همراه شماست

دریچه گاز و رفع نوسان دور موتور ماکسیما

آموزش کالیبره کردن دریچه گاز و رفع ایراد نوسان دور موتور ماکسیما در محدوده دور موتور ۱۲۰۰- ۱۸۰۰

بر روی سنسور دریچه گاز ماکسیما دو عدد سنسور وجود دارد . یکی سنسور دریچه گاز و دیگری سوییچ دریچه گاز .

  1. دستگاه عیب یاب را به خودرو وصل کرده و سویچ باز وارد منوی موتور شده و پارامترها را بررسی میکنیم،
  2. به شکلی که بتوانیم هر دو پارامتر مربوط به tps(سنسور دریچه گاز) و tp sw (سوییچ دریچه گاز) را ببینیم.
  3. حال دو عدد پیچ سنسور دریچه گاز را تا حدی شل میکنیم که سنسور بتواند به بالا و پایین حرکت کند
  4. (البته نباید خیلی شل شوند).
  5. سنسور را تا انتها پایین میاوریم.
  6. در این حالت هم سنسور و هم سوییچ دریچه گاز به حالت off تغییر وضعیت میدهند.
  7. سنسور را آرام آرام به سمت بالا می چرخانیم تا لحظه ای که سوییچ دریچه گاز on شود ،
  8. ولی سنسور دریچه گاز باید در همان حالت off باقی بماند.
  9. در این لحظه قدری پیچهای سنسور را سفت میکنیم که مجموعه سنسور حرکت نکند.
  10. سپس سوییچ موتور را که در وضعیت on بود را ۱۰ ثانیه بسته ۵ ثانیه باز میکنیم
  11. و اینکار را آنقدر تکرار میکنیم تا در یکی از مراحلی که سوییچ را باز میکنیم
  12. وضعیت سنسور دریچه گاز از حالت off به حالت  on  تعییر پیدا میکند

همراه مکانیک وحید با بهترین قیمت این خدمات را ارائه میکند

تنظیم دور آرام موتور ماکسیما

تنظیم دور آرام موتور ماکسیما

چه زمانی باید دور موتور ماکسیما را تنظیم کرد  ؟

زمانی ما باید این کار را انجام دهیم که دور موتور مشکلات زیر را بری ما به وجود بیاورد

  • خاموش شدن خودرو زمانی که کاملا خودرو را متوقف میکنیم
  • زمانی که دور موتور غیر طبیعی بالا و پایین میرود
  • زمانی که بدون حتی فشردن پدال گاز دور موتور افزایش پیدا میکند
  • زمانی که خودرو ریب میزند و همراه با افزایش غیر طبیعی دور موتور در دست انداز ها و …. راننده را درگیر میکند
  • زمانی که خودرو پس از استارت مشکلی ندارد اما وقتی گرم میشود دور موتور پایین می آید

آموزش تنظیم دور آرام موتور ماکسیما

  1. ابتدا دیاگ را به کنترلر متصل میکنیم
  2. سپس وارد منو دیاگ میشویم و نیسان را انتخاب میکنیم
  3. خودروهای بین المللی و سپس کانکتور ۱۶ و سپس قسمت موتور را انتخاب میکنیم
  4. منتظر میشویم تا برقراری اتصال انجام شود

مرحله دوم تنظیم دور آرام موتور ماکسیما

در حالی که پارامترها را بررسی میکنیم باید صبر کنیم تا دمای آب خودرو به ۸۵ درجه برسد تا در دمای طبیعی دور موتور چک شود . دور موتور در دیاگ با واحد rpm  نمایش داده میشود .

  1. دور موتور را چک و عدد آن را برمیداریم
  2. سپس برمیگردیم و در صفحه قبلی عملیات ویژه را انتخاب میکنیم
  3. آیتم تنظیم دور موتور در حالت دور آرام را کلیک میکنیم

در این پنجره دور آرام برخی شرایط به طور پیش فرض برای دور آرام موتور ماکسیما درج شده است که عبارتند از : (

  • دور آرام
  • موتور گرم
  • بار اضافی روی موتور نیست ( کولر و چراغ ها خاموش است  ) بار موتور را اضافه نکنید

یک اخطار هم در این برگه وجود دارد : این پروسه برای سرویس عادی ضروری نیست )

مرحله سوم تنظیم دور آرام موتور ماکسیما

در این مرحله ابتدا مطمئن باشید که دمای موتور به ۸۵ درجه سانتی گراد رسیده باشد تا موتور آماده تنظیم باشد

  1. ابتدا مقدار دور موتور را در حالت دلخواه قرار میدهیم
  2. دور موتور را در حالت دلخواه روی ۲۵۰ rpm قرا میدهیم
  3. سپس یکبار دیگر پارامترهای را چک میکنیم تا اطمینان پیدا کنیم تنظیم دور آرام موتور ماکسیما به خوبی انجام شده باشد
دریچه گاز ماکسیما
امتیاز دهید
چند ستاره متعلق به ماست
[Total: ۱۴ Average: ۴.۱]
بازگشت به لیست

7 نظر در “کالیبره کردن دریچه گاز ماکسیما

  1. سیامک عبدغیور گفت:

    سلام ماشین من وقتی پاتو از رگاز برمیداری دور موتور بهبا مکث بر میگرده و باعث تقه میشه چندین بار کالیبره کردم اولش خوب میشه ولی یه ده دقیقه بعد دوباره ایراد بوجود میاد میشه راهنمایی کنین

    1. وحید گفت:

      سلام
      دریچه اگر بعد از کالیبره از تنظیم خارج میشه
      باید کلا تعویض بشه

    2. علی گفت:

      سلام دوست عزیز.منم مشکل شما رو داشتم ،خیلی باهاش کلنجار رفتم نشد،ایراد از خیلی چیزها می‌تونه باشه،هیچکی هم سر در نمیاره،با یه حرکت ساده ،ماشینت درست میشه،دقیقا از قسمتی که ضامن کاپوت ماشین و آزاد می‌کنی(داخل کاپوت)یه سنسور جلو دستت هست،که از یه سمت سوکت بهش خورده،از زیر هم به شیلنگ ریز بهش وصل شده.اسمشم boost sensor هست.سوکت اونو در بیار،ماشینت درست میشه ،مصرفتم میاد پایین،الکی جاهای دیگر و دست کاری نکن.( این دلیل نمیشه که سنسورت خراب باشه،فقط با حذفش مشکلت برطرف میشه)امیدوارم کمکی کرده باشم دوست عزیز

      1. رضا گفت:

        خیلی عالی،،ماشین بنده هم ایراد داره گازخورش کمه،،ماکسیما به یک اشاره باید محو بشه،،ولی این جدیدا کم شتاب شده استباطم از دریچه گازه،،شما هم لطفا بیشتر راهنمایی کنید سپاس

        1. وحید گفت:

          مقاله
          کامل و جامع
          توضیح داده شده

  2. علی گفت:

    سلام وقتی ماشینو روشن میکنم گاز زیادی میخوره
    و اینکه وقتی سرعت کم میکنم و یا ترمز میکنم تو سرعت پایین ماشین یه صدایی میده ماکسمیا۲۰۱۵است

    1. وحید گفت:

      دیاگ بزنید
      پارامتر های مربوط به موتور برسی کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *