تعویض روغن خودرو

روغن خودرو

تعویض روغن خودرو در محل

آنچه درباره تعویض روغن خودرو در محل باید بدانید

خب از آنجایی که تعویض روغن خودرو یک پروسه ای میباشد که همواره این مایعات با موتور در تماس هستند دار این مقاله نکاتی را درباره بازدید و تعویض مایعات خودرو اعم از روغن ترمز ، روغن موتور،روغن هیدرولیک  وروغن گیربکس و همچنین نکات فنی و رفع مشکلات رایج در این پروسه را با یکدیگر مورد بررسی قرار دهیم . چنانچه خواستار مشائوره رایگان بودید میتوانید با زیر همین پست کامنت خود را عنوان کنید و یا موارد را از طریق فرم تماس در برگه تماس با ما عنوان کنید و یا جهت خدمات تعویض روغن خودرو در محل با ما تماس بگیرید و یا از ما مشاوره دریافت کنید .

خدمات شرکت

بازدید ، تعویض و تنظیم روغن موتور

بازدید ، تعویض و تنظیم روغن گیربکس

بازدید ، تعویض و تنظیم روغن هیدرولیک

بازدید ، تعویض و تنظیم روغن ترمز

۰۹۱۲۴۹۳۳۲۰۱

تعویض روغن سیار خودرو با کوییک سرویس وحید

تعویض روغن خودرو
تعویض روغن خودرو

تعویض روغن خودرو در محل

یکی از سیالاتی که در همه خودرو‌های سبک وجود دارد و کمتر کسی به آن اهمیت می‌دهد، روغن ترمز است؛ سیالی همه‌کاره که از آن در کلاچ خودرو‌هایی که دارای سیستم کلاچ‌گیری هیدرولیکی هستند نیز استفاده می‌شود و حتی از این مایع برای جدا کردن قطعات فلزی که در هم قفل شده‌اند و بر اثر رسوب اصطلاحا گیرپاژ کرده‌اند نیز بهره برده می‌شود. با این حال این مایع نیز نیاز به مراقبت و نگهداری دارد تا بتواند به خوبی عملکرد خود را نشان دهد.

مایع همه‌کاره
در این مطلب نگاهی به روغن ترمز و مهم‌ترین خصوصیات آن خواهیم داشت.

کوییک سرویس وحید بهترینهای خدمات تعمیر  و سرویس خودرو در محل

تعویض روغن خودرو
تعویض روغن خودرو

آیا روغن ترمز باید تعویض شود؟

روغن ترمز نیز از سیالاتی است که در معرض فشار‌ها و گرمای زیاد کاری قرار دارد و به این ترتیب مثل دیگر سیالات موجود در خودرو نیاز است تا بعد از مدتی کارکرد تعویض شود. این در حالی است که برخی‌ اهالی فن می‌گویند که روغن ترمز نیاز به تعویض نداشته و فقط باید در صورت وجود کسری در ظرف آن، کسری روغن جبران شده و یا اصطلاحا سرریز شود. اما چون در تعویض روغن خودرو ، سیستم روغن ترمز نیاز به هواگیری بعد از آن دارد که برای انجام این کار نسبتا به حوصله نیاز است، کمتر کسی به سراغ آن می‌رود و دلیل فرار از تعویض روغن ترمز نیز همین قضیه است. این در حالی است که روغن ترمز نیز در اثر کارکرد زیاد، ویژگی‌های خاص خود را تا حدودی از دست می‌دهد و از کارایی آن کاسته می‌شود.

روغن ترمز ماشین چند وقت یکبار باید تعویض گردد ؟

به همین خاطر توصیه می‌شود که نهایتا هر ۲ سال یک بار این مایع حیاتی تعویض شود و فقط صرفا به اندازه بودن آن در مخزنش بسنده نکنیم. روغن ترمز‌ها از ۳ نوع مختلف هستند که نزدیک به همه خودرو‌های سواری از نوع پایه گلیکولی آن استفاده می‌کنند. این نوع ترکیب ساختاری باعث می‌شود تا رطوبت و آلودگی‌های موجود در سیستم از نقاطی که محل اتصال‌ها هستند و یا از نشتی‌های بسیار ریزی که ممکن است در مسیر به وجود آید، درون روغن ترمز نفوذ کنند . تعویض روغن خودرو را به خدمات سیار وحید بسپارید

سیستم ترمز خودروهای مدرن

عورض تعیض نکردن به موقع روغن ترمز

به این ترتیب نه تنها کاهش سطح روغن ترمز را نخواهید دید بلکه شاهد افزایش سطح آن نیز خواهیم بود به نحوی که ممکن است در طی یک سال در حدود ۲ درصد و در طی چندین سال حتی تا ۸ درصد از روغن ترمز ما را آب و ناخالصی‌های ریزی تشکیل دهند که به طور واضحی روی عملکرد سیستم ترمز اثر خواهند داشت.

تعویض روغن خودرو در محل

روغن ترمز زرد و آبی

روغن ترمز‌ها دارای انواع گوناگونی هستند که در بسته‌بندی‌های مختلفی نیز عرضه می‌شوند. روغن ترمز‌ها با استاندارد DOT دسته‌بندی شده‌اند که از pe-dot شروع شده و با DOT2 ادامه پیدا کرده و نهایتا به DOT 5.1 ختم می‌شود. این در حالی است که DOT 3 و DOT4 و DOT 5.1 از نوع پایه گلیکولی هستند و از پر‌مصرف‌ترین روغن ترمز‌ها‌ در بین خودرو‌های سواری شناخته می‌شوند. روغن ترمز DOT 3 زرد‌رنگ بوده و این در حالی است که روغن ترمز DOT 4 آبی‌رنگ است و از آنجایی که سیستم‌های ترمز خودرو‌ها متناسب با یک روغن ترمز طراحی شده است، نمی‌توان از یکی به جای دیگری استفاده کرد و از همه مهم‌تر اینکه نباید این دو نوع روغن ترمز را در یک سیستم ترمز با هم مخلوط کرد. زمان که جهت تعویض روغن خودرو اقدام میکنید حتما به مکانیک خود این مورد را اعلام کنید تا روغن ترمز را چک کند .

 

تاثیر لاستیک‌های نشت‌بندی و آب‌بند‌های موجود در روغن ترمز

هر چند دلیل خاصی برای استفاده از یک روغن ترمز به جای دیگری گفته نشده است و حتی برخی از افراد کارشناس، تعویض روغن ترمز از یک نوع به نوع دیگر را به شرط تخلیه کامل سیستم و پر‌کردن دوباره و کامل با نوع دیگر، مشکلی نمی‌دانند اما برخی نیز عدم سازگاری لاستیک‌های نشت‌بندی و آب‌بند‌های موجود در سیستم را با یک روغن ترمز دیگر از دلایل عدم تعویض نوع روغن ترمز می‌دانند که ممکن است منجر به خوردگی و فرسودگی آنها شود.

تعویض روغن خودرو در محل

نقطه جوش روغن ترمز DOT 3 در حدود ۲۰۵ درجه سانتیگراد است و این فاکتور برای روغن ترمز DOT 4 در حدود ۲۳۰ درجه سانتیگراد خواهد بود. این در حالی است که اگر رطوبت به این دو روغن ترمز وارد شود، نقطه جوش آنها به ترتیب به ۱۴۰ و ۱۵۰ درجه سانتیگراد کاهش پیدا خواهد کرد.
در این حالت خواهد بود که ممکن است ترمز در استفاده‌های سنگین پیاپی در یک مسیر طولانی به مرور کارایی خود را به خاطر گرم‌شدن قسمت‌های مختلف ترمز و انتقال حرارت بیشتر به روغن ترمز، به‌راحتی از دست دهد و در زمان فشردن پدال، فشار لازم در پشت پیستون‌های ترمز ایجاد نشود و در نتیجه کارایی این بخش بسیار حساس و مهم به طور محسوسی افت کند. شاید جالب باشد که این میزان کاهش نقطه جوش برای ۳.۷ درصد رطوبت‌زدگی در روغن ترمز تعیین شده‌ و این در حالی است که بسیاری از خودرو‌های در حال تردد در حدود ۷ تا ۸ درصد رطوبت درون روغن ترمز خود دارند!.

تعویض روغن خودرو در محل

راه‌های تشخیص نوع روغن خودرو

یکی از راه‌های تشخیص نوع روغن ترمز، مراجعه به دفترچه راهنمای خودرو است که می‌توان نوع روغن را از نظر استاندارد DOT3 و یا … فهمید. اما با کمک یک دستمال کاغذی و یا برگ کاغذ و فروکردن آن درون مخزن روغن ترمز نیز می‌توان به‌راحتی رنگ روغن مورد استفاده در سیستم ترمز را پیدا کرد. تشخیص لازم دیگر در میزان رطوبت و وجود آلاینده‌های اضافی درون سیستم . تعویض روغن خودرو در محل تنها با مکانیک سیار ما

تنظیم موتور خودرو با کوییک سرویس وحید

است.
برای این کار کافی است تا کمی از روغن ترمز را از یک چرخ با بازکردن پیچ هواگیری آن درون یک ظرف شفاف بریزیم و بعد از مدتی به ته‌نشین‌شدن آن دقت کنیم. میزان جدا‌شدن آب از روغن و همچنین وجود ناخالصی‌ها و تغییر رنگ روغن ترمز در اثر کارکرد به وضوح نمایان خواهد شد.

بررسی مشکلات روغن موتور در خودروهای مختلف

مشکلات روغن موتور در خودرو tu5

ماشینهایی که موتور آنها TU5هست مثل
دویست و شش تیپ۵ و ۶_رانا_اچ سی کراس_چهارصدو پنج و پرشیاTU5وقتی که زمان تعویض روغن خودرو دیر انجام شود ویا از روغنهای نا مناسب ویا نا مرغوب استفاده شود.موتور از تنظیم خارج میشود.واین تنظیم نبودن بیشتر زمان اول صبح و یا روشن کردن بعد از مدت طولانی حس میشود.به طوری که اغلب موتور دچار لرزش شده و قدرتی برای حرکت ماشین ندارد. و گاهی اوقات نیز باعث روشن شدن چراغ چک هم میشود.
وقتی که ماشین گرم شد و مدت چند دقیقه از روشن شدن موتور گذشت تقریبا این مشکل بر طرف میشود.

دلیل این موضوع چیست ؟

علت این موضوع به خاطر اینه که حرکت تاپیت های سوپاپ با فشار روغن بوده و لقی سوپاپها و یا به اصطلاح#فیلر سوپاپ در موتورهایTU5،؛به صورت اتومات بوده و مسقیما با فشار روغن تنظیم میشود‌.بنا بر این نوع و مرغوبیت روغن تاثیر مستقیم درتنظیم کار کردن موتور دارد.
بهترین روغن برای این موتور توتال۱۰_۴۰و یا لیکومولی۱۰_۴۰طلایی توصیه میشود که البته لیکومولی در ایران کیفیت بالاتری دارد.و هر پنج هزار کیلومتر هم تعویض شود.

توجه داشته باشن درصورتی که تعویض روغن خودرو  با دستگاه ساکشن انجام شود حجم روغن به همراه فیلتر نباید کمتر از۳/۷ litr کمتر باشد.
در اکثر کاتالوگها ۳/۵litr توصیه شده.به شرطی که پیچ تخلیه کارتل باز شود.دلیلشم اینه که این پیچ کمی بالاتر از کف کارتل یا همان مخزن روغن موتور قرار گرفته.

لیست کلیه مخازن روغن خودرو با لیتراژ استاندارد ظرفیت

روغن گیربکس
روغن گیربکس
روغن گیربکس

روغن گیربکس

گیربکس خودرو از قطعاتی تشکیل شده است که برای آگاهی بیشتر از ساختار آن میتوانید به برگه گیربکس خودرو مراجعه کنید  . تمامی این قطعات نیاز به روغن دارند و اگر روغن گیربکس موجود در گیربکس با مشکل مواجه شود عواقب خطرناکی دارد که در ادامه به آنها  میپردازیم .

درباره روغن گیربکس

آنچه باید درباره روغن گیربکس بدانیم

در گیربکس هایوک این امکان وجود دارد که بتوانیم فشار هیدرولیک اعمالی به کلاچ‌ها و ترمزها و همچنین فشار عملکردی دمپر کلاچ را اندازه گیری کنیم که این کار از طریق پیچ‌هایی که روی پوستۀ گیربکس تعبیع شده صورت می‌گیرد. تست فشار هیدرولیک راهنمای بسیار مناسبی برای پیدا کردن عیب احتمالی گیربکس می‌باشد.

روش تست فشار هیدرولیک به شرح ذیل است:

 

موتور رو روشن کرده تا روغن گیربکس به دمای عادی عملکردی برسد.( ۸۰ تا ۱۰۰ درجه سانتیگراد)
با استفاده از جک چرخ‌های خودرو را از زمین بلند کنید.
گیج فشار روغن را به مجرای کلاچ یا ترمز مورد نظر متصل کنید.
دسته دنده را در وضعیتی که کلاچ یا ترمز مورد نظر درگیر است برده و فشار نشان داده شده توسط گیج را بخوانید. سپس مقدار فشار را با فشار استاندارد در جدول فشار عملگرها مقایسه کنید.
همخوان نبودن فشار اندازه گیری شده با فشار استاندارد می‌تواند دلایلی چون نشتی روغن یا کمبود میزان روغن داشته باشد که باید بررسی شود.
در صفحۀ بعد محل‌های اندازه‌گیری فشار هیدرولیک کلاچ‌ها و ترمزها روی پوستۀ گیربکس نشان داده شده است.

تعویض روغن خودرو در تمام نقاط تهران با بهترین قیمت مناسب

سرویس خودرو وحید

درباره روغن گیربکس

آنچه باید درباره روغن گیربکس بدانیم

بالارفتن حرارت گیربکس و روغن موجود در آن در مراحل اولیه مشکلی ایجاد نمی‌کند اما پس از چند ساعت که گیربکس به کار خود ادامه می‌دهد، دما روغن تا حد قابل توجه افزایش می‌یابد.
این گرمای زیاد باعث فشارآمدن بر سوپاپ‌های کنترل فشار می‌شود. در مجموع افزایش دما باعث ایجاد اختلال در کار گیربکس می‌شود.

حال برای خنک‌کردن چه باید کرد؟

باید روغن گیربکس را #خنک کرد.

دلیلش هم این است که روغن با تمام اجزای گیربکس در #تماس_استاما برای خنک‌کردن روغن گیربکس‌ دو سیستم وجود دارد:

خنک‌کردن با آب
خنک‌کردن با هوا.

 

شارژ سیار کولر ماشین

درباره روغن گیربکس

چه زمانی باید روغن گیربکس خودرو تعویض شود ؟

قبل از تعویض روغن گیربکس یا همان واسکازین خودرو باید به نکاتی توجه کنید اگر میخواهید بدانید چه زمانی باید روغن گیربکس خودرو را تعویض کنید موارد زیر را دنبال کنید :

  1. زمانی که دنده ها به سختی جا میروند ( البته این مشکل میتواند به دلایل دیگری هم رخ دهد . اما مهمترین مسئله ای که باید در صورت بروز با این مشکل بررسی کرد تعویض روغن گیربکس است . )
  2. اگر صبح زود مخصوصا در فصل زمستان ماشین را استارت زدید و در ابتدا دنده ها جا نمیرفت  و اما پس از مدتی رانندگی این مشکل برطرف شد باید حتما نسبت به تعویض روغن گیربکس خودرو اقدام کنید .
  3. اگر در حین حرکت متوج صدایی غیر طبیعی در حین تعویض دنده و یا شتاب اولیه و یا کلاج گرفتن شدید حتما روغن گیربکس خودرو را چک کنید .

تعویض روغن خودرو طبق کیلومتر با خدمات سیار وحید

سرویس گیربکس خودرو در محل

چه زمانی باید روغن موتور را تعویض کرد ؟

تاثیر روغن نامناسب روی خودرو

خط افتادگی ، ساییدگی بابیت و متخلخل شدن یاتاقان به دلیل وجود ذرات خارجی

سوختن یاتاقان به دلیل مک بودن خلاصی یا نرسیدن روغن و چسبیدن میل لنگ به آن

تکه تکه شدن یاتاقان به دلیل جدا شدن خار یاتاقان از محل خودش و گردش با میل لنگ

صدای یاتاقان به دلیل ساییدگی و زیاد شدن خلاصی بین میل لنگ و یاتاقان که موجب کم شدن فشار روغن نیز میگردد .

آموزش تعویض روغن خودرو

مکانیک سیار وحید ارزش افزوده زمان شماست

چند ستاره متعلق به ماست
[Total: 0 Average: 0]

درباره‌ی adminvahid

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Cresta Help Chat
Send via WhatsApp