مقاله های خودرو

آپشن کنترل کشش خودرو چیست ؟

آپشن کنترل کشش
آپشن کنترل کشش

آپشن کنترل کشش چیست ؟

خودروهای امروزی بر خلاف خودروهای قدیمی لیستی از تجهیزات کمکی راننده را دارا می باشند , این امکانات برای بیشتر کردن راندمان ماشین و کمتر کردن اثرات خطاهای راننده طراحی شده است , یکی از مهم ترین این سیستم ها آپشن کنترل کشش است  که باعث می شود رد جاده های لغزنده خودرو تعادل خود را حفظ کنددر حال حاظر تمام شرکت های خودروساز بزرگ اعم از اعم از بی ام و , مرسدس بنز , تویوتا و… از این سیستم استفاده می کنند  . مکانیک سیار وحید همراه شماست با اطلاعات مفیدی از کاربرد آپشن کنترل کشش . با ما همراه باشید با :

  • آپشن کنترل کشش چیست و چگونه کار می کند ؟
  • اهمیت استفاده از آپشن های کنترل کشش
  • فرق کنترل کشش و کنترل پایداری چیست ؟
  • کنترل کشش در سربالایی چیست ؟
  • علایم خرابی سیستم کنترل کشش

آپشن کنترل کشش چیست و چگونه کار می کند ؟

زمانی که نیروی زیادی به چرخ های محرک منتقل می شود احتمال هرزگردی تایرها بالا می رود و این هرزگردی موجب هدررفت نیرو , افزایش اسهلاک خودرو شده و احتمال انحراف خودرو از مسیر نیز بالا می رود , آپشن کنترل کشش یا همان tcs مانع از هرزگردی و لغزش درجا در چرخ های خودرو می شود .

این سیستم به کمک سنسورهایی که روی محرک چرخ ها نصب می شودو اگر احساس خطر کنند  هرزگردی تایرهای محرک را تشخیص داده و همراه با سیستم ترمز ABS و کامپیوتر ماشین نیروی وارد شده از سوی موتور را تقسیم می کند تا چرخ از حالت هرزگردی خارج شده و خودرو به حالت عادی بر گردد در نتیجه هنگام از دست رفتن چسبندگی چرخ های محرک خودرو  به بازگشت این چسبندگی و سهولت کنترل خودرو کمک می کند .

اهمیت استفاده از آپشن های کنترل کشش

استفاده از آپشن کنترل کشش در خودرو ها بسیار پر اهمیت است این تجهیز علاوه بر اینکه از هرزگردی تایر ها در سرپیچ ها و نیز از انحراف نسبی خودروجلوگیری می کند مانع از بروز بیش یا کم فرمانی در سرپیچ ها شده و ضریب ایمنی خودرو را افزایش داده و باعث بهبود تعادل هندلینگ  می شود همچنین باعث می شود تا اتومبیل شما از مسیرهای لغزنده و ناپایدار  بدون خطر عبور کرده و تعادل خود را حفظ کند  و اگر چرخ های خودرو در گل , یخ و شن گیر کنند این سیستم باید به کمک چرخ ها خودرو و نجات آن از این شرایط بیاید , اگر سیستم کنترل کشش روشن باشد به کمک ترمز های ای بی اس مانع از بروز خطرات احتمالی شده و موجب می شود تا امنیت جان سرنشینان خودرو تأمین شود .

پس از استفاده زیاد از این سیستم بهتر است آن را برای مدتی متوقف کنید زیرا از ترمز استفاده می کند و احتمال داغ شدن وجود دارد .

فرق کنترل کشش و کنترل پایداری چیست ؟

عملکرد سیستم کنترل کشش و کنترل پایداری بسیار شبیه هم بوده و هر دو وظیفه جلوگیری از لیز خوردن چرخ ها را به عهده دارند , اما سیستم کنترل کشش سعی در پیشگیری از وقوع بیش یا کم فرمانی در ماشین دارد تا مانع از خارج شدن خوئرو از مسیر خود شود اما سیستم کنترل پایداری در صورتی که خودرو از مسیر خود خارج شود تلاش می کند که خودرو به مسیر اصلی اش باز گردد .

کنترل کشش در سربالایی چیست ؟

Traction Control یا به اصطلاح کنترل کشش در سربالایی در خودروها یکی از سیستم های کنترل پویای خودرو برای شرایط کشش کم در سطح جاده می باشداین سیستم با کنترل کاهش چرخ های پیشرانه کنترل خودرو را در شرایطی که روی سطح جاده کم است افزایش می دهد .

علایم خرابی سیستم کنترل کشش

هنگامی که خودرو را روشن می کنید و ناگهان یک چراغ زرد با نام TCS روی صفحه نمایش نشان داده می شود بدین معناست که سیستم کنترل کشش با مشکل مواجه شده است .

هزینه تعویض روغن ماشین در محل چنده  ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *