مقاله های خودرو

علت بدجا رفتن دنده ماشین چیست ؟

علت بدجا رفتن دنده ماشین چیست ؟

دلیل بد جا رفتن دنده چیست  ؟

این دیدگاه مکانیک سیار وحید درباره دلایل بد جا رفتن دنده هاست  :  اولین علت بد جا رفتن دنده مخصوصا دنده یک و عقب خرابی و فرسودگی سیم کلاچ در  کلاچهای سیمی و پمپ کلاچ در سیستم پمپی است  . در سیستم کابلی یا سیم کلاچی  ، سیم کلاچ در اثر فرسودگی کش آمده و کلاچ از تنظیم خارج میشود که موقتا با رگلاژ سیم کلاچ  ( در صورتی که قابل رگلاژ باشد )  مشکل حل میشود و در اولین فرصت باید اقدام به تعویض سیمکلاچ کنید . سیم کلاچهایی که خودرو گلاژ هستند فقط باید تعویض بشوند و قابلیت تنظیم ندارند . در خودروهایی که مکانیزم اهرم کلاچ پمپی یا روغنی هستند ابتدا سطح روغن پمپ باید بازدید یا هواگیری  شده و اگر سطح روغن در حد مجاز و پمپ هم هواگیری شد ولی مشکل رفع نشد ، پمپ و یا لوازم داخل پمپ باید تعویض شوند . مورد بعدی که باعث بد جا رفتن دنده میشود  خرابی در اهرم پدال کلاچ است که یا بیش از حد لق و فرسوده میشود و  یا دچار شکستگی در کشکول پدال خواهد شد . در هر صورت باید مکانیزم پدال تعویض یا تعمیر گردد . مورد دیگر که باید به آن توجه بیشتری شود   ، خرابی اهرم دوشاخ کلاچ در مجموعه گیربکس یا جعبه دنده است ؛ گاها پیش می آید  که بوشهای تکیه گاه اهرم در پوسته کلاچ شکسته شده و اهرم درست عمل نمیکند یا خود دوشاخ کلاچ دچار شکستگی میشود  که در هر صورت گیربکس باید باز و رفع عیب در اهرم دوشاخ کلاچ صورت گیرد . مورد دیگر که خیلی هم شایع است خرابی در لیور دسته دنده و اهرم ماهک است ؛ این مورد در خانوده پژو بسیار شایع میباشد .  در اینصورت با تعویض لیور یا ماهک مشکل برطرف میشود . مورد بعدی خرابی در مکانیزم تعویض دنده یا همان تقسیم دنده در داخل گیربکس است که در این مورد گاها دنده درگیر باقی میماند و ممکن است خلاص هم نشود برای رفع این مورد  گیربکس باید باز و تعمیر شود. مورد آخر  خرابی در دیسک و صفحه است دیسک و صفحه در صورت خرابی یا فرسودگی مهمترین علت بد جا رفتن دنده است مخصوصا بعد از رانندگی در ترافیک و داغ شدن خودرو . اگر این مورد برخوردید  با خاموش کردن موتور دنده ها را چک کنید چنانچه در خاموشی به راحتی جا رفت دیسک و صفحه خراب است. در پایان بدانید تعمیر جا رفتن دنده توسط مکانیک سیار از جمله خدمات ماست .
یادتون باشه
کوییک سرویس وحید
میاد و بیخ گوشتون
در محل خودتون
دیسک و صفحه ماشینتون تعویض میکنه

علت بدجا رفتن دنده ماشین چیست ؟

علت بدجا رفتن دنده ماشین چیست ؟

یکی از مشکلات آزار دهنده در هنگام رانندگی بد جا رفتن دنده ماشین است , که باید به آن توجه شود در غیر این صورت می تواند خطرات جبرا ناپذیری را به بار آورد , در بد جا رفتن دنده , دنده در شماره ای خاص یا در همه شمارها به سختی جا می رود , یا هنگام جا رفتن همراه با صدای بدی جا می رود  علت بد جا رفتن دنده ماشین هم می تواند به دلیل مشکلات در قسمت فنی خودرو و یا هم به علت اشتباهات راننده باشد .

علت بد جا رفتن دنده ماشین چیست ؟

کاهش واسکازین گیربکس :

واسکازین قطعات گیربکس را روغن کاری می کند  تا راحت حرکت کند ,از جمله علت بد جارفتن دنده ماشین به خصوص در دور بالا  کاهش مایع واسکازین  بنا به دلایلی به خصوص نشتی است که در این صورت روی سیستم انتقال تأثیر می گذارد در این صورت سطح واسکازین را بررسی کنید .

روغن گیربکس بی کیفیت :

در هوای گرم دنده های گیربکس سخت جابه جا می شوند , به این دلیل که این قطعات در هوای گرم دچار آسیب و خرابی می شوند گیربس ماشین برای خنگ نگه داشتن و عملکرد صحیح به روغن گیربکس نیاز دارد و اگر این ماده بی کیفیت باشد گرما و فشار زیادی را در هوای  گرم ایجاد می کند و باعث بد جا رفتن دنده می شود

اختلال در عملکرد دنده ها :

در صورتی که هنگام تغییر دنده صدایی شنیدید احتمالا به اشتباه دنده ها روی هم قرار گرفته است , در صورتی که پس از جارفتن مجدد به حالت خلاص برگشت ممکن است .

  • غلاف کشویی یا دنده ساییده شده باشد
  • بلبرینگ  و بوش خراب شده باشد .
  • مورد دیگر عملکرد نادرست ماهک دنده است که وظیفه آن جا به جایی کشویی دنده است .
  • نقش صفجه سلکتور هم جا به جایی دنده است و اختلال در این صفحه می تواند این مشکل را ایجاد کند
  • فلایول نیز وظیفه تعویض دنده را به عهده دارد که در صورت شکستگی یا فرسودگی عملکرد صحیحی نمی تواند داشته باشد .
تعویض باتری ماشین ایرانی و خارجی در محل

ایراد در سیستم کلاچ :

از دیگر علت بد جارفتن دنده ماشین در حالت روشن , ایراد در سیستم کلاچ است , یکی از آنها تمام شدن صفحه کلاچ است , سفت شدن پدال کلاچ , سرو صدا دنده هنگام تعویض دنده , تعویض دنده سخت و لرزش خودرو در زمان حرکت از جمله علایم تمام شدن صفحه کلاچ است , مورد دیگر سیم کلاچ ماشین است که اگر خراب شده یا مشکلی داشته باشد سیستم انتقال قدرت را با مشکل مواجه کرده و دنده جا نمی رود , اگر نشانه خرابی در آن در دید در این صورت نسبت به تعویض آن اقدام کنید , نکته آخر مربوط به سیستم کلاچ , مایع هیدرولیکی بوده که در سیلندر کلاچ جریان دارد , با افزایش کارکرد ماشین احتمال نشتی این مایع نیز بیشتر بوده و تعویض دنده را مشکل می کند اگر هنگام خاموش بودن ماشین دنده نسبت به حالت روشن ماشین دنده راحت تر جا می رود مشکل در سیستم کلاچ است .

خوردگی دنده گیربکس :

خوردگی دنده برنجی گیربکس نیز باعث مشکل در تعویض دنده  به خصوص تعویض دنده  سه به دو می شود , به مرور زمان حلقه همگام ساز یا دنده برنجی ممکن است فرسوده شده و آسیب ببیند و تعویض دنده را مختل کند .

نقص در سنسور الکتریکی :

مورد دیگر در ررابطه با بد جارفتن دنده , نقص در سنسور الکتریکی خودرو است , این مشکل اغلب در ماشین های مدل بالا و دنده اتوماتیک که سیستم رایانه ای پیشرفته انتقال قدرت را کنترل می کنند , ایجاد می شود در صورت اختلال در این سیستم  عملکرد گیربکس نیز مختل شده و دنده سفت و بد جا می رود .

آسیب دیدن سلونوئید :

هنگامی که هوا سرد است و رطوبت محیط نیز بالاست , قطعات خودرو در معرض آسیب قرار میگیرند , در مناطقی که کاهش دما به قدری است زیاد که احتمال یخ زدگی قطعه سلونوئید وجود دارد , ممکن است که دنده بد جا رود برای جلوگیری از این مشکل خودرو را در فصول سرد در محیط آزاد پارک نکنید .

علاوه بر مواردی که گفته شد , برخی اشتباهات در رانندگی ممکن است که منجر به بد جارفتن دنده شود به عنوان مثال

  • وقتی راننده کلاچ را به طور کامل نمیگیرد
  •   در حین حرکت اتومبیل خاموش شود و راننده متوجه نشود
  • بارگذاری سنگین و بیش از حد در خودرو
  • تعویض دنده سریع همراه با کوبش
تعویض روغن ماشین در محل حتی روزهای تعطیل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *